Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Lubomir Blaško - SPP
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Ľubomír Blaško (SPP) - vedúci útvaru predaja CNG. Foto: energia.sk/Michal Jesenič
11. júla 2012 Plyn a ropa od Energia.skSITA

Záujem o CNG neoslabila ani spotrebná daň

 

Foto: energia.sk/Michal Jesenič

Koncom roku 2010 jazdilo po slovenských cestách okolo 820 automobilov na CNG. Aká je situácia dnes?

V r. 2011 sme zaznamenali nárast o viac než 100 zmluvných zákazníkov, čo predstavovalo prírastok 240 CNG vozidiel, na konci r. 2011 sme mali uzatvorených 400 zmlúv o dodávke CNG a evidovali sme 1 079 vozidiel na CNG. Za prvý polrok 2012 stúpol počet zmlúv CNG o ďalšiu stovku a rovnako aj počet CNG vozidiel.

Kto tvorí portfólio vašich zákazníkov?

Ak by som zmluvných zákazníkov CNG rozdelil do dvoch skupín – podnikatelia a súkromné osoby – tak je ich pomer asi 50:50. Pokiaľ ide o počet vozidiel, je pomer zhruba 80:20 v prospech podnikateľov. 

Určite si robíte dlhodobé plány o tom, ako si predstavujete ďalší rozvoj CNG na Slovensku. Spĺňa realita vaše očakávania?

Rok 2011 bol zaujímavý v tom, že od 1. januára začala na Slovensku platiť spotrebná daň na CNG. Sadzba dane je na úrovni minimálnej sadzby EÚ, t.j. 2,6 EUR na GJ. Po prepočítaní je to 0,141 EUR na kilogram CNG. Očakávali sme, že nová spotrebná daň spomalí rozvoj CNG. Naše obavy čiastočne eliminovala situácia na trhu motorových palív – zvýšené ceny nafty a benzínu znamenali vyšší záujem o ekonomicky výhodnejšiu alternatívu, ktorou je CNG.

O zvýšený záujem o CNG sme sa pričinili aj my tým, že v roku 2010 a začiatkom roku 2011 sme spustili nové stanice v Novom meste nad Váhom a v Komárne. V júni tohto roku sme otvorili novú stanicu v areáli SPP v Bratislave.

Spomenuli ste nedávne otvorenie v poradí už druhej stanice pre CNG autá v Bratislave. Čo vás k tomu viedlo a pre koho je primárne určená?

SPP má v súčasnosti v prevádzke okolo 250 vozidiel s pohonom na CNG. Z týchto áut je zhruba 100 kusov priamo v Bratislave a parkujú v areáli nášho sídla. Nová stanica je určená najmä pre naše vlastné vozidlá, znižujeme tým „jalové“ kilometre a neproduktívny čas našich zamestnancov, ktoré boli spôsobené tankovaním našich vozidiel na Jurajovom Dvore.

Stanica je tak ako všetky naše stanice otvorená aj pre verejnosť a je prevádzkovaná nonstop a v samoobslužnom režime. Všetci naši zákazníci tak môžu tankovať aj na tejto stanici.

Ktorá stanica na CNG bude ďalšia? Máte v plánoch na rozvoj čerpacích staníc ucelenú koncepciu alebo ide skôr o „ad hoc” rozhodnutia?

Manažmenty spoločností tvoriacich hlavnú skupinu SPP rozhodli o podpore ďalšieho rozvoja CNG a realizujú postupnú plynofikáciu vlastných vozových parkov. V súlade s tým sa pri výstavbe staníc CNG sústreďujeme najmä na lokality, v ktorých má SPP svoje prevádzky. Každú  stanicu, ktorú sme postavili pre autá SPP, sme ihneď po jej otvorení sprístupnili verejnosti. Konkrétne projekty sú pred realizáciou predmetom rozhodovacieho procesu a preto o nich nebudem hovoriť.

Aký bol a aký je v súčasnosti postoj vlády SR, čo sa týka podpory CNG?

Už som spomenul spotrebnú daň. Do 31.decembra 2010 bolo CNG oslobodené od spotrebnej dane. To výrazne pomáhalo rozvoju CNG hlavne pre autobusových dopravcov, ktorí aj naďalej tvoria zhruba 90 % celkovej spotreby CNG na Slovensku.

V roku 2006 sa podarilo do Operačného programu Životné prostredie (OP ŽP) dostať v rámci ochrany ovzdušia operačný cieľ podpory ekologizácie mestskej a prímestskej verejnej dopravy. Je zameraný na výmenu naftových autobusov za autobusy s pohonom na CNG alebo elektrifikovanú dopravu – trolejbusy a električky. Podporu z OP ŽP získali dopravcovia v Prievidzi, Trnave, Zvolene, B. Bystrici a Košiciach, ktorí nakúpili nové CNG autobusy. V Prievidzi a v Trnave boli za prostriedky Európskej únie postavené tiež dve nové plniace stanice CNG.

V súčasnosti sa pripravuje registračný poplatok za luxusné autá. Výnimku by mali dostať hybridy a elektromobily. CNG autá sa tam nespomínajú, akoby sa na ne zabudlo.

Ďalšia zaujímavá oblasť je oblasť bioplynu kde sa stále počíta s podporou bioplynu pri kogeneračných jednotkách, teda pre výrobu elektrickej energie. Nenašiel som však žiadnu zmienku o podpore používania stlačeného biometánu v doprave.

Foto: energia.sk/Michal Jesenič

Snaží sa SPP „lobisticky tlačiť“ na vládu SR, aby viac podporovala CNG?

Určite by som nehovoril o lobizme. Naše názory a návrhy transparentne predkladáme príslušnému rezortu resp. inštitúcii s cieľom posilniť rozvoj CNG. Príklad: keď sme potrebovali dostať do legislatívy samoobslužné plnenie, ktoré funguje všade v Európe, úspešne sme spolupracovali s Ministerstvom práce, sociálnych veci s rodiny SR. Keď prišli návrhy z EÚ o zvýšení spotrebnej dane, keďže na stole v Bruseli je momentálne nová smernica, boli sme tiež aktívni a spolupracovali sme s Ministerstvom financií na spoločnom postoji k týmto návrhom. Snažíme sa predkladať relevantné návrhy alebo pripomienky vždy v súlade s platným legislatívnym procesom.

Čerpali ste niekedy granty alebo iné podporné mechanizmy z verejných zdrojov?

Nie, nikdy. Všetky investície sú investíciami SPP.

Je predaj CNG na Slovensku ziskovou záležitosťou?

Predaj CNG, v porovnaní s predajom zemného plynu SPP, je ako jedno malé koliesko obrovského stroja. Napriek tomu musí mať aj CNG svoju vnútornú rentabilitu a nikto naň nemôže doplácať.

Ako sa vyvíja ponuka sériovo vyrábaných automobilov na CNG? Ktoré autá na stlačený zemný plyn sú dnes k dispozícii pre slovenských vodičov?

V prvom rade, ľudia si dnes ešte stále mýlia LPG a CNG. Ak už niekto vie o stlačenom zemnom plyne, jeho predstava sa spája s prestavbou. To znamená, že v kufri má veľkú tlakovú fľašu, ktorá tam zaberá miesto, stojí ho peniaze, znižuje sa mu tým komfort cestovania a podobne. Dnes je pri CNG situácia úplne iná. V súčasnosti najväčší výrobcovia v Európe ponúkajú sériovo vyrábané autá na CNG.

Volkswagen ponúka Passat, Touran, Caddy. V druhom polroku 2012 by mal prísť aj model Up na CNG. Fiat ponúka modely Punto, Panda, Dobló, Fiorino a Qubo. V ponuke automobilky Opel si môžete vybrať tiež model Zafira, klasický aj nový model Zafira Tourer plus Opel Combo. Mercedes podľa mojich informácií ponúka model E 200 NGT a takisto model B 170 NGT. V ponuke sú aj dodávky, veľké trajlery, ťahače a samozrejme autobusy s pohonom na CNG. Vo svete môžete vidieť vlaky, lode, motocykle  ale aj rikše s pohonom na CNG.

Mám to teda chápať tak, že ponuka CNG vozidiel pre slovenského vodiča je dostatočná a výber sa nezužuje?

Asi by som bol málo kritický, keby som povedal že ten výber je dostatočný. Kto má záujem o malé auto, nájde v ponuke CNG malé autá. Kto má záujem o strednú triedu, nájde v ponuke CNG strednú triedu. Inými slovami ponuka podľa mňa nie je úplne dostatočná, ale je z čoho vybrať.

Ako funguje zúčtovací systém na čerpacích staniciach CNG, ktoré spravuje SPP?

Každý záujemca od SPP dostane po uzatvorení zmluvy o dodávke CNG kartu, ktorá mu umožňuje tankovanie na všetkých plniacich staniciach CNG  prevádzkovaných SPP. Každé plnenie evidujeme v informačnom systéme a spravidla jeden krát, po ukončení mesiaca, fakturujeme zákazníkovi dodávku CNG.

Súčasný systém by však mal byť podstatne jednoduchší po inštalácii bankových terminálov na všetkých plniacich staniciach CNG, ktoré SPP prevádzkuje. Cieľom je, aby už koncom r. 2012 pre každého záujemcu o CNG stačila platobná banková karta – na strane zákazníka odpadne povinnosť uzatvorenia zmluvy o dodávke CNG a úhrada faktúr, na strane SPP odpadne riešenie pohľadávok a fakturácia. Pre zákazníkov, ktorým súčasný spôsob vyhovuje, bude samozrejme aj naďalej k dispozícii.

Ak by cez územie Slovenska prichádzali turisti so zahraničia a chceli by natankovať na niektorej z plniacich staníc CNG, ktoré prevádzkuje SPP, bolo by im to umožnené?

Tankovanie CNG na našich staniciach nie je dnes možné bez zmluvy a karty CNG. Ak je to potrebné, sme schopní vybaviť zahraničného záujemcu o CNG v skrátenom procese, t.j. o 2 hodiny od príchodu do SPP odchádza so zmluvou a kartou CNG. Situácia sa však výrazne zjednoduší po inštalovaní bankových terminálov.

S Ľubomírom Blaškom sa rozprával Michal Jesenič. Ľubomír Blaško prepis rozhovoru autorizoval.

Nadpis a perex: energia.sk  Foto: energia.sk/Michal Jesenič

(c) energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.