Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
hejcman a kulla
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Miroslav Kulla (VSE) a Thomas Jan Hejcman (VSE). Košice
23. februára 2012 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

VSE: 60 percent zákazníkov sa cíti oklamaných

Trh s elektrickou energiou v segmente domácností sa liberalizoval v roku 2007. Ako uviedol Miroslav Kulla, riaditeľ divízie Obchod spoločnosti VSE, firma konkurenciu víta, ale na voľnom trhu sa musia dodržiavať pravidlá a niekto ich musí i kontrolovať. „Otvorený trh prináša aj nejaké negatíva. Nemyslím si, že v prípade otvorenia trhu v budúcnosti sa má úplne vytratiť regulácia alebo nejaký dozor nad tým, ako sa na trhu podniká. Práve preto, že sa to týka každého v oblasti elektriny a zároveň 70 % domácností, ktoré odoberajú plyn,“ vysvetlil.

Kulla: Väčšina problémov sa spája s Energetickým centrom

Nekalé praktiky pri podomovom predaji sa podľa Kullu diali aj v minulosti, išlo však skôr o ojedinelé prípady. Neetické chovanie obchodníkov dnes ale dosiahlo „obludných“ rozmerov a mnohí zákazníci podpisujú zmluvy nevedomky. Počet oklamaných zákazníkov sa pohybuje rádovo v tisíckach, myslí si.

„Snažíme sa dnes kontaktovať každého zákazníka, ktorý prostredníctvom nových dodávateľov poslal výpoveď. Overujeme si, či títo zákazníci vôbec podpísali zmluvy vo vedomí, že menia dodávateľa. Čo sme do dnešného dňa obvolali, to číslo je hrozivé. Až 60 %  zákazníkov, ktorí majú od 1. apríla 2012 zmeniť dodávateľa elektriny, nám tvrdí, že boli oklamaní. Domnievali sa, že zmluvy podpísali s VSE a nie s novým dodávateľom,“ povedal.

Doplnil, že zhruba 90 % zo všetkých zákazníkov, ktorí podpísali zmluvu o zmene dodávateľa nevedomky, sa sťažovalo na predajcov spoločnosti Energetické centrum. Alternatívny dodávateľ v nedávnej minulosti naopak upozorňoval na údajné „nekalé praktiky“ zo strany dvoch tradičných dodávateľov – Východoslovenskej a Západoslovenskej energetiky. Energetické centrum na konci januára 2012 vyhlásilo, že svoje záujmy hodlá brániť súdnou cestou (viac informácií).

Ostatní predajcovia môžu podľa Kullu tvrdiť, že toto percento je len minimálne. „Aj keby bola pravda niekde medzi a číslo bolo len polovičné, teda 30%, je to stále hrozivé a v podstate masové,“ doplnil.

Najčastejšie formy zavádzania

„Medzi najčastejšie sťažnosti patrí, že sa im niekto predstaví pod našim menom. Ďalšie časté zavádzanie je, že VSE mení predmet činnosti alebo už bude faktúrovať iná firma za VSE. Pri takomto podpise zmluvy sa donedávna vyberal poplatok rovno pri dverách za energetické poradenstvo. Začíname tiež registrovať predajcov, ktorí používajú naše farby a naše odznaky. To, čo sa najťažšie dokazuje je, či sa pri rozhovore so zákazníkom podávajú úplné informácie,“ uviedol Kulla.

Zavádzanie zákazníkov zo strany alternatívnych dodávateľov môže vyvolať nedôveru voči celému energetickému sektoru. „Pre celý trh, teda aj pre nás, bude obtiažnejšie ponúkať svoje produkty. Ľudia prestanú dôverovať energetike a budú sa na ňu dívať skepticky,“ doplnil Thomas Jan Hejcman, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ VSE.

VSE: Osveta, nie súdy

Spoločnosť Východoslovenská energetika pokračuje v aktivitách na ochranu svojich zákazníkov – o nekalých praktikách podomových obchodníkov bude upozorňovať prostredníctvom listov a inými informačnými kanálmi. „Prístup niektorých obchodníkov je tak sofistikovaný, že akékoľvek súdne domáhanie by jednak trvalo veľa rokov a keď máte svedectvo jeden proti jednému, tak sa to veľmi ťažko preukazuje,“ vysvetľuje Kulla.

Podomoví predajcovia sa zameriavajú na zraniteľné skupiny obyvateľstva, hovorí: „Priemerný vek zákazníkov, ktorí by od 1. apríla mali zmeniť dodávateľa, je 60 rokov. Sú najjednoduchšie oklamateľní. Tí mladší si vedia porovnať ceny a zvážiť všetky parametre. Asi jediné, čo ostáva, je zvýšiť povedomie odberateľov, že zodpovedajú právne sami za seba. Prevencia je možno dôležitejšia ako hasenie nejakého problému.“

Zákon umožňuje vypovedať zmluvu do 7 dní

Slovenská legislatíva poskytuje isté možnosti, ako sa brániť. Ak zákazník podpíše zmluvu s novým dodávateľom vo svojej domácnosti, môže od nej odstúpiť, ale musí konať rýchlo: „Lehota na to, aby ste takúto zmluvu pri podomovom predaji stiahli späť alebo zrušili bez akýchkoľvek následkov, je sedem dní, čo je naozaj veľmi krátka doba,“ hovorí Kulla. Dopĺňa, že zmluvy podpísané za nevýhodných podmienok alebo bez dostatočného informovania sú podľa zákona vo všeobecnosti neplatné, treba to však dokázať na súde.

Podľa Kullu existuje viacero opatrení ako by sa mohla zvýšiť zodpovednosť a etika podomového predaja. Jedným z riešení je predĺženie lehoty na 14 dní, počas ktorých môže zákazník vypovedať zmluvu. Takto sa to rieši v západnej Európe. „Prípadne to môže byť licencovanie predaja, zavádzanie etického kódexu, resp. vyvodenie osobnej zodpovednosti tých predajcov, ktorí zavádzajú zákazníkov, napr. formou pokút,“ uzatvára Kulla.

(c) energia

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.