Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
cng test SPP auto (energia)
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Ilustračné foto: Testovacie CNG vozidlo spoločnosti Slovenský plynárenský priemysel. Foto: (c) energia
29. marca 2012 Plyn a ropa od Energia.skSITA

Vozidlo na CNG – výhody a nevýhody

Rýchly prehľad

Cieľová skupina Vlastníci automobilov, ktorých zaujíma ako ušetriť náklady za motorové palivá.
Vstupná investícia Cena CNG vozidla je spravidla vyššia o 1.000 až 4.000 EUR v závislosti od konkrétneho typu vozidla – oproti cene rovnakého modelu s benzínovým pohonom. V porovnaní s rovnakým modelom s naftovým pohonom je cena vyššia od 0 – 2.500 EUR.
Úspora Úspora nákladov na palivo je z dlhodobého hľadiska 15 % až do 50 %.
Miera návratnosti V závislosti využívania motorového vozidla.

Čo je CNG?

CNG je označenie pre Compressed Natural Gas – teda stlačený zemný plyn je jednou z troch alternatív, ktoré v roku 2001 vyhlásila Európska komisia za schopné potenciálne nahradiť klasické motorové palivá z viac ako 5 %. Okrem CNG to sú biopalivá a vodík. CNG je zemný plyn stlačený pod tlakom 20 a viac (22, 25) MPa, čo je cez 200 atmosfér.

Systém CNG ako relatívne nová technológia podlieha oveľa prísnejším normám než klasický palivový systém, takže je v skutočnosti odolnejší. Nádrže sú vybavené ventilmi, ktoré bránia pretlakovaniu alebo výbuchu. Taktiež treba spomenúť rozdielne fyzikálne vlastnosti palív, kde zemný plyn vzplanie pri cca 600 ° C, zatiaľ čo benzín už pri cca 200 ° C. V porovnaní so vzduchom je zemný plyn ľahší a pri úniku sa rozptýli, no vytečené tekuté palivá zostávajú na mieste, môžu kontaminovať pôdu a v prípade neopatrnej manipulácie existuje nebezpečenstvo vzniku požiaru.

Vlastnosti CNG

Stlačený plyn má oktánové číslo 130. Je tak podstatne odolnejší proti samovznieteniu v porovnaní s benzínom s bežným oktánovým číslom 95. CNG sa lepšie zmiešava so vzduchom, rovnomernejšie plní valce a je tak šetrnejší k motoru vozidla. Samozrejme, optimálnu prevádzku s CNG dosiahnete len s motorom primárne navrhnutým na tento typ paliva,  zatiaľ čo pri pôvodne benzínovom motore sa účinnosť znižuje.

Prestavba na LPG už nie je žiadnou novinkou, avšak CNG predstavuje pomerne novú technológiu, ktorá prináša nielen nižšie prevádzkové náklady, ale tiež ekologickejšiu prevádzku:

  • pri spaľovaní CNG sa do ovzdušia dostáva podstatne menej škodlivých látok a skleníkových plynov, najmä oxidov síry, a to o 99 % menej
  • pri jeho spaľovaní totiž nevznikajú takmer žiadne karcinogénne látky
  • exhalácia oxidu uhoľnatého je na výrazne nižšej úrovni než u konvenčných palív

V porovnaní s klasickými palivami do ovzdušia unikne o 75 % menej oxidov dusíka, o 10 – 25 % menej oxidov uhlíka, o 45 % menej polyaromatických uhľovodíkov a takmer žiadne pevné častice.

Zaujímavosť
1,14 l nafty
1 kg CNG = 1,43 l benzínu
1,79 l LPG

Výhody a nevýhody

Výhody Nevýhody
  • lacnejšia prevádzka – v marci 2012 sa cena za 1 kg CNG pohybuje na priemernej úrovni 1,210 EUR, zatiaľ čo 1 l benzínu v 11. týždni stál o 0,344 eura viac.
  • palivo je ekologicky priaznivejšie k životnému prostrediu – spaľovanie CNG produkuje veľmi málo CO2 a takmer žiadne jedovaté splodiny. Nedochádza ku kontaminácii prostredia únikom paliva.
  • väčšia bezpečnosť – systémy CNG podliehajú prísnym normám, pri nehode plyn kontrolovane unikne do atmosféry.
  • pri spaľovaní v zážihovom motore má dobré antidetonačné vlastnosti
  • CNG je bez zápachu
  • úspora nákladov na palivo je z dlhodobého hľadiska 15 % až do 50 %
  • vyššie obstarávacie náklady o 1.000 až 4.000 EUR za nový automobil na CNG
  • kratší dojazd pri prestavbe na CNG – na jednu štandardnú nádrž prejdete 200-250 km. Tento nedostatok sa dá odstrániť dvojpalivovým systémom (tu sa dojazd CNG len pripisuje k dojazdu na benzín). Nové modely priamo konštruované na CNG môžu mať dojazd podstatne dlhší, a to aj cez 500 km.
  • relatívne riedka sieť plniacich staníc – dnes je na Slovensku v prevádzke 9 verejných PS CNG, z ktorých 7 prevádzkuje SPP a 5 neverejných PS CNG, ktoré prevádzkujú autobusoví dopravcovia alebo podnikateľské subjekty.
  • pri prestavovaných vozidlách menšia úžitková využiteľná plocha – značnú časť úložného priestoru totiž zaberie nádrž na CNG
  • prísnejšie podmienky pri servise a garážovaní vozidla

Medzi ďalšie výhody spaľovania stlačeného zemného plynu patrí aj:

  • menej hlučný a pokojnejší chod motora bez vibrácií
  • nezrieďovanie motorového oleja
  • absencia karbónových usadenín

„Pri akomkoľvek porovnávaní výhodnosti klasických a alternatívnych palív je dôležité najmä to, či na dané alternatívne palivo existujú cenovo prístupné vozidlá, ktoré sú porovnateľné v rýchlosti, dojazde, úžitkových vlastnostiach a komforte cestovania so súčasnými naftovými alebo benzínovými modelmi. Výhodou CNG, v porovnaní s inými alternatívnymi palivami, je najmä to, že už dnes sa sériovo vyrába množstvo modelov osobných, malých úžitkových a nákladných áut či autobusov,“ poznamenal vedúci útvaru predaja CNG v SPP, Ľubomír Blaško.

Určite ďalšou výhodou jazdy na CNG je, že zemný plyn nemožno z auta odcudziť alebo manipulovať s jeho objemom pri tankovaní.

Úspora

Využitie CNG má pred sebou veľkú budúcnosť z hľadiska ekológie, bezpečnosti, ale predovšetkým nízke ceny:

  • pri osobnom aute na CNG je úspora nákladov od 25 % do 50 % za palivo oproti benzínovému pohonu
  • nákladné vozidlá a autobusy s pohonom na CNG ušetria náklady na palivo vo výške 15 – 30 % oproti rovnakým vozidlám s naftovým pohonom

(c) energia

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.