Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
elektricka siet - flickr
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Elektrická sieť - Foto:Flickr/Ian Muttoo
25. augusta 2014 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

Vernosť dodávateľovi energií sa nevypláca, tvrdí britská štúdia

Podľa spomínanej štúdie sú ponuky alternatívnych dodávateľov vo Veľkej Británii výhodnejšie až do výšky 232 libier ročne (v prepočte 290 eur) v porovnaní so šiestimi tradičnými dodávateľmi. Do tzv. „veľkej šestky“ v Británii patria spoločnosti British Gas, EDF Energy, E.ON, npower, ScottishPower a SSE. V súčasnosti kontrolujú viac než 90 % trhu.

Priemerná britská domácnosť, ktorá zmení štandardnú tarifu dodávateľa z „veľkej šestky“ na jednu z najlacnejších alternatív na trhu, tak ušetrí ročne až 180 libier (225 eur).

Možná miera úspory sa podľa štatistík každým rokom zvyšuje. V roku 2012, keď Britský úrad pre reguláciu trhu s plynom a elektrinou (Ofgem) zaviedol opatrenia pre spotrebiteľsky jednoduchší a transparentnejší trh s energiami, tvoril rozdiel medzi priemernou a najlacnejšou tarifou 167 libier.

Zaujímavo vyznieva tvrdenie britského regulátora, že približne 62 % domácností v krajine nikdy nezmenilo svojho dodávateľa. Podľa analytičky Emmy Bush z portálu uSwitch tak za posledných 12 mesiacov urobilo len 10 % domácností. Ako ďalej doplnila, milióny spotrebiteľov zbytočne platia za nevýhodnú a predraženú tarifu.

Mnohé energetické spoločnosti navyše účtujú zákazníkom so štandardnými programami, ktorí platia v hotovosti alebo šekom, viac než tým, ktorí platia prostredníctvom online faktúr. Zdôvodňujú to rozdielom v procesných nákladoch.

Takýto prístup sa stal na britských ostrovoch terčom tvrdej kritiky. Tieňová ministerka energetiky Caroline Flint z radov labouristov považuje za poburujúce, že energofirmy zarábajú práve na svojich lojálnych zákazníkoch.

„V ostatných odvetviach vytvárajú firmy rôzne druhy programov ako odmeniť svojich lojálnych zákazníkov. Na energetickom trhu to neplatí a najvernejší platia najviac,“ skonštatovala pre uSwitch Caroline Flint, podľa ktorej je nevyhnutná tvrdšia reguláciu.

Záujem Slovákov o zmenu dodávateľa sa znížil

Podľa posledných údajov Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) sú vo výbere dodávateľa čoraz viac aktívnejšie slovenské firmy a podnikatelia, zatiaľ čo záujem domácností sa v minulom roku znížil. 

Domácnosti na Slovensku mali v roku 2013 menší záujem o prechod k inému dodávateľovi zemného plynu. Počet zmien medziročne klesol o 33 %, pričom  dodávateľa zmenilo vyše 88-tisíc domácností.

Intenzita zmien v plyne sa ale mierne zvýšila v segmente maloodberu, kde regulátor zaregistroval medziročný nárast o 4,8 %. Rastúci trend pokračoval aj u veľkých a stredných odberateľov.

V elektrine využilo možnosť vybrať si nového dodávateľa viac než 72-tisíc slovenských domácností,  čo je medziročne viac o 25,7 %. Rastúci trend sa potvrdil aj medzi podnikateľskými subjektmi, kde počet medziročne vzrástol o 22,6 %.

V porovnaní napríklad s Českom, trh s energiami na Slovensku nie je úplne liberalizovaný. Cenovej regulácii u nás podlieha segment domácností a malých podnikov.

Slovenského zákazníka, na rozdiel od českého, možno charakterizovať ako konzervatívneho a viac opatrného. Súčasne, kým v Česku sa stihne celý proces zmeny dodávateľa za 10 dní, u nás je to minimálne 21 dní.

© energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.