Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Roman Lipnička - Elgas
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Roman Lipnička
12. novembra 2014 Plyn a ropa od Energia.skSITA

Uzatváranie viacročných kontraktov je skôr ruleta

Prečo by mali správcovia bytov/spoločenstvá uvažovať o zmene dodávateľa elektriny či plynu?

Myslím si, že v tomto prípade nie je správne hovoriť o možnosti uvažovať o zmene dodávateľa. Správcovské spoločnosti by mali začať hlavne uvažovať o reálnosti nákladov dodávok elektriny a plynu.

A prečo práve teraz? Blíži sa koniec kalendárneho roka. Väčšina správcovských spoločností má zmluvy uzavreté do 31.12.2014. Práve teraz je tu ideálny čas zmeniť podmienky dodávky elektriny a plynu. Keď totiž nestihnú termín a zmluvu nevypovedajú v lehote, ktorú majú v zmluve napísanú, aktuálny dodávateľ nebude nijako motivovaný ponúknuť im lepšie podmienky či cenu. Tie sa menia podľa aktuálnej situácie na trhu s energiami.

Kedy môžu takýto odberatelia pristúpiť k zmene dodávateľa energií?

Zmeniť dodávateľa energií môžeme teoreticky každý mesiac, vždy k prvému dňu. Samozrejme, ak máme s terajším dodávateľom podpísanú zmluvu s viazanosťou, musíme ju dodržať. Celý proces zmeny dodávateľa trvá 21 dní. Proces zmeny dodávateľa je bezplatný, prebieha bez prerušenia dodávky.

Ako by mali správcovia k tejto problematike pristupovať?

Hlavne odporúčam nenechávať si toto rozhodnutie na poslednú chvíľu. Podmienky aj zmluvu treba dohadovať vtedy, keď je na trhu s energiami dobrá situácia. To znamená hlavne nízku cenu plynu či elektriny na burze. Od týchto cien sa odvíjajú aj konečné ceny pre spotrebiteľov. Je samozrejmé, že mnohé správcovské spoločnosti nemajú kapacity na to, aby túto situáciu neustále sledovali. Preto je dobré obrátiť sa na dodávateľské spoločnosti, vypýtať si ponuku a nechať si poradiť.

Aké kroky by mali podniknúť?

Stačí ak nás bude zákazník kontaktovať a my za neho vybavíme všetky potrebné formality. Potrebujeme vlastne iba podpis pod zmluvu a vyplniť splnomocnenie, na základe ktorého vybavíme všetky potrebné formality.

Majú vôbec správcovia nad takouto možnosťou uvažovať?

Všetkým odberateľom, či už sú menší alebo väčší, určite odporúčam aby si každoročne preverili aktuálnu situáciu na trhu s plynom a elektrinou. Podmienky aj ceny sa neustále menia a preto je dobré ich pravidelne kontrolovať. Vďaka tomu je možné znížiť náklady na energie a ušetriť na prevádzke.

Kto by mal túto agendu riešiť a koho treba osloviť?

Ak v správcovskej spoločnosti pôsobí energetický manažér, určite to spadá pod jeho kompetencie. V prípade, že takúto funkciu nikto nezastáva, mal by túto problematiku riešiť samotný správca alebo ním poverená osoba. Základom je osloviť súčasného alebo ďalších relevantných dodávateľov plynu a elektriny. Po konzultácii si vypýtať ponuku na dodávku, ktorú následne vyhodnotí podľa výhodnosti podmienok. Po tomto procese sa pristupuje k podpisu zmluvy s novým dodávateľom.

Aké najčastejšie chyby robia firmy pri zmene dodávateľa?

Najčastejšou chybou je, že klienti nevedia aké zmluvy majú uzavreté a dokedy im platia. Nepoznajú termíny dokedy sú viazaní resp. či sa im zmluva automaticky nepredĺžila. Veľakrát tak podpíšu zmluvu s novým dodávateľom. Pôvodný dodávateľ túto zmluvu následne rozporuje, lebo klient nedodržal podmienky alebo nepodal výpoveď v stanovenej lehote.

Aké ponuky má Elgas pre správcovské spoločnosti?

Každý zákazník je iný a preto si podľa nás vyžaduje individuálny prístup. Preto našim klientom vždy ponúkame produkty šité na mieru, so špeciálnymi podmienkami, dodatkovými bezplatnými službami a individuálnymi cenami. 

Na aké dlhé obdobie odporúčate uzatvárať zmluvy o dodávke energií?

Spravidla väčšine klientov odporúčam uzavretie ročného kontraktu. Práve jeho dĺžka trvania garantuje zákazníkovi po celý čas kontraktu reálnu cenu. V prípade uzatvorenia dlhších kontraktov 2 – 3 ročných, je to skôr ruleta. Môžete aj ušetriť, ale aj preplatiť.

Aký je záujem správcovských spoločností o zmenu dodávateľa energií?

Určite pociťujeme mierne rastúci záujem o zmenu dodávateľa. Z dostupných údajov však môžem konštatovať, že značná časť správcov si ešte stále neuvedomila, ako jednoducho môže zmenou dodávateľa ušetriť náklady. Myslím si, že nám chýba v tomto smere edukácia spotrebiteľov. Nie je to však len prípad Slovenska, aj v západnej Európe tento proces trval nejaký čas, je to prirodzený vývoj.

Čo sú hlavné príčiny?

Ide predovšetkým o dlhoročný zvyk na určitého tradičného dodávateľa komodity. Nie ešte tak dávno, 5 – 6 rokov dozadu, ani nemali možnosť zmeny. Zmeniť pohľad spotrebiteľa, ktorý mal niekedy len jedného dodávateľa bez možnosti výberu, trvá nejaký čas. Určite sme sa v tomto smere za posledné roky posunuli dopredu, ale nejaký čas to ešte potrvá. Príkladom postupného vývoja je Česká republika, kde sa deregulácia trhu spustila skôr a vďaka tomu je aj celý trh o krok dopredu.  

Súvisí zmena dodávateľa len so znížením nákladov alebo sú aj iné dôvody?

Dôvodov je určite viacero. Najčastejší je samozrejme lepšia cena za dodávané energie. Dôležitý ale často býva aj očakávaný komfort, ktorý spotrebiteľovi vo vzťahu k dodávateľovi veľakrát chýba. Aj z našich skúseností so zákazníkmi vieme, že individuálny prístup, kvalitné služby a servis, hrajú u väčšiny zákazníkov významnú rolu.

Na čo hlavne by si mali dať správcovia pri zmene dodávateľa pozor?

Odporúčam správcom, aby si preverili, či je nový dodávateľ registrovaný na Úrade pre reguláciu sieťových odvetví SR a tým pádom má platnú licenciu na dodávky elektriny a plynu. Aj keď je zmena dodávateľa absolútne bezpečná, jednoduchá a bezplatná, na trhu pôsobia aj menej seriózne firmy. Následne by si mali podrobne prečítať zmluvu, cenu a platobné podmienky.

Aké reálne úspory môžu správcovia dosiahnuť pri jednom bytovom dome ak zmenia dodávateľa plynu/elektriny?

Je to veľmi individuálne. Záleží samozrejme hlavne na tom, aké zlé podmienky mali nastavené. Takisto aj od toho ako sa vyvinula cena na trhu a samozrejme od výšky ich ročnej spotreby. Máme prípady, kedy úspory dosiahli výšku niekoľko sto až tisíc eur.

Roman Lipnička je obchodný riaditeľ spoločnosti Elgas, ktorá je členom skupiny GGE.

© energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.