Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
ÚRSO ELOSYS - energia.sk
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Snímka zo seminára ÚRSO na konferencii ELOSYS v Trenčíne. Foto: energia.sk
16. októbra 2015 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

Sťažnosti odberateľov rieši aj ÚRSO

Zľava: M. Lupták (hovorca), J. Holjenčík (predseda ÚRSO) a Miriama Čurlíková (právny odbor ÚRSO)

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) prevzal ochranu odberateľov energií do svojej agendy po prijatí tretieho energetického balíčka EÚ a jeho implementácii do slovenskej legislatívy. Do centra pozornosti ÚRSO sa tak dostali zraniteľní spotrebitelia z radov domácnosti, ale aj malých podnikov.

Rozšírenie práv domácností priniesol aj nový Zákon o energetike. Ak chce napríklad dodávateľ upraviť znenie obchodných podmienok, musí vždy požiadať ÚRSO o jeho schválenie. Odberateľ získal tiež viac času na premyslenie – ak uzavrie zmluvu o dodávke s regulovaným subjektom, má 14 dní na jej bezplatné vypovedanie.

Problémom vyúčtovanie

Najčastejšie sa odberatelia obracajú na ÚRSO vtedy, ak sú nespokojní s výškou vyúčtovacej faktúry, nastavením preddavkovej platby alebo majú problémy v procese zmeny dodávateľa. „Pálčivou otázkou je reklamácia ročného vyúčtovania alebo nespokojnosť s vybavením reklamácie, ktoré sú následne predmetom mimosúdneho riešenia sporu,“ vysvetlila riaditeľka právneho odboru Miriama Čurlíková na odbornom seminári ÚRSO v Trenčíne.

Pokiaľ ide o reklamácie, v minulom roku regulačný úrad vypracoval celkom 650 odpovedí a stanovísk. V prvom polroku tohto roka ich bolo 349.

Úrad sa zaoberal aj praktikami dodávateľov, ktorí zákazníkom ponúkajú asistenčné služby a iné výhody naviazané na zmluvu o dodávke elektriny a plynu. ÚRSO preto v tomto roku vydal usmernenie, na základe ktorého majú dodávatelia striktne oddeľovať združenú dodávku energií od doplnkových služieb.

Mimosúdne riešenie sporov

Ak je spotrebiteľ nespokojný s výsledkom reklamácie, môže požiadať ÚRSO o mimosúdne riešenie sporu s regulovaným subjektom. Čurlíková upozornila, že návrh na začatie mimosúdneho riešenia sporu sa musí podať bezodkladne resp. najneskôr do 45 dní od doručenia výsledku reklamácie.

Úrad sa snaží urovnať spor podľa zložitosti prípadu v lehote do 90 dní od podania návrhu. Výsledkom je písomná dohoda, ktorá je záväzná pre obidve strany.

V roku 2014 bolo na ÚRSO podaných celkom 29 návrhov na mimosúdne riešenie sporu. Do septembra tohto roka ich prišlo zatiaľ 7. Ako zdôraznila Čurlíková, ani jeden z podnetov však nesplnil potrebné náležitosti, pretože nebolo uzavreté reklamačné konanie. Dva z týchto návrhov boli podstúpené ďalej Slovenskej obchodnej inšpekcii (SOI), ktorá sa od vlaňajška zaoberá už aj kontrolou podnikania v energetike. Právomoci SOI sa sústreďujú hlavne na technicko-prevádzkové ustanovenia energetickej legislatívy.

© energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.