Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Nabijanie emobilu
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Foto: Energia.sk
4. marca 2015 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

Domáce nabíjanie elektromobilov – Ako na to?

Nabíjacou stanicou je v podstate bod, respektíve zásuvka, na ktorú pripojíme elektromobil káblom a dobijeme si akumulátor. Na výber máme od klasickej zásuvky až po super výkonné nabíjacie stanice. V zásade sa delia podľa výkonu, a to na nabíjacie stanice do 22kW, ktoré dodávajú vozidlu striedavý prúd (AC), a nabíjacie stanice s výkonom nad 22kW, ktoré napájajú vozidlo jednosmerným prúdom (DC), tiež označované ako rýchlonabíjacie stanice.

Nabíjacia stanica je vlastne obyčajná zásuvka, kde počet fáz, napätie a prúd zohrávajú podstatnú rolu. Obyčajná jednofázová zásuvka na 230V istená 16A ističom nám ponúka možnosť dobitia, ale čas dobitia pri tejto kombinácii je rádovo v hodinách. Ako príklad môžeme použiť dobitie elektromobilu Nissan Leaf, kde dobitie na 100 % trvá približne 10 hodín. Alternatívou, je použitie 400V/16A/11kW zásuvky, čo nám v tomto prípade skráti dobitie na 6 hodín. Top alternatívou je použitie 400V/32A/22kW zásuvky. V tomto prípade by sa váš Nissan Leaf nabil už za 3 hodiny.

Výkon nabíjačiek vo vozidle

Dôležité je však upozorniť, že takto to nefunguje u všetkých elektromobilov. Nabíjacie stanice, ktoré máte či budete mať v domoch, sú napájané zo striedavej elektrickej siete. Nato, aby sa táto energia dostala do akumulátora elektromobilu musí byť transformovaná zo striedavej na jednosmernú. Do tohto procesu ukladania energie vstupuje nabíjačka, ktorú má v sebe každý elektromobil. V jednoduchosti povedané, transformuje striedavý elektrický prúd na jednosmerný a takto transformovanú elektrickú energiu nám uloží do akumulátora elektromobilu.

Podstatnou vecou pri kúpe elektromobilu je výkon nabíjačky, ktorá určuje dobu za ktorú sa automobil dobije. Pre porovnanie, napríklad Volkswagen e-UP disponuje pod svojou kapotou 3,6kW nabíjačkou, zatiaľ čo Leaf 6,6kW nabíjačkou. Tesla S-85 zase využíva 22kW nabíjačku.

V prípade 400V/16A zásuvky je doba nabitia rovnaká pri porovnaní e-UP a Leaf, ale u 400V/32A zásuvky sa doba nabitia v prípade Nissanu výrazné skráti na tri hodiny, zatiaľ čo Volkswagen zostáva na tej istej hodnote, čiže na šiestich hodinách. Tesla S-85 by sa v tomto prípade mala dobiť  za jednu hodinu.

Rýchlonabíjacie stanice

Rýchlonabíjacie stanice pracujú na princípe nabíjania akumulátora priamo jednosmerným prúdom (DC), takže k transformácii elektrickej energie nedochádza v nabíjačkách ale priamo v stanici. Za zmienku určite stojí Supercharger od spoločnosti Tesla, kde nabíjacie stanice dosahujú výkon 135kW, čo umožňuje nabiť model S s 85 kWh akumulátorom na 80 % už za 20 minút. U nás najvýkonnejšie rýchlo nabíjacie stanice CHAdeMO  disponujú výkonom 50 kW a nájdeme ich aj v Bratislave. Pri tomto type a výkone by sa váš Leaf s 24kWh akumulátorom nabil približne za pol hodinu a neúplné nabitie akumulátora by ste zvládli za pár minút.

Foto: Tesla Motors

Wall-box

Čo je to? Obyčajný kus plastu s ochranným prvkom a zásuvkou. Výhoda wallboxov pre domácnosti je predovšetkým v dizajne a zásuvke, kde nepotrebujete žiaden medzikus, ako je to u klasických trojfázových päť kolíkových zásuviek. Vyrábajú ich viacero firiem, či už pod značkou automobiliek alebo s vlastnou značkou. Medzi sebou sa líšia dizajnom a výkonom. Pri výkone 16A/11kW sa cena pohybuje od 500 do 1000 eur za kus, pri 32A/22kW však môže prekročiť sumu 1500 eur za kus.

Foto: BMW

Riešenie pre rodinné domy

Najjednoduchším riešením je umiestniť si v garáži, pred garážou alebo miestom na parkovanie trojfázovú zásuvku 400V/16A/11kW, respektíve 400V/32A/22kW. Pri novostavbe si nechajte do garáže nainštalovať zásuvkovú kombináciu. Je to plastový box prevažne pozostávajúci z kombinácie zásuviek 2x230V/16A, 1x400V/16A, 1x400V/32A a obsahujú v sebe ochranné prvky ako ističe a prúdový chránič s IP krytím.

Prúdový chránič vás ochráni pri kontakte s elektrinou, kedy stihne odpojiť prívod elektrickej energie v čase skôr ako vás poriadne „kopne“ či spôsobí vážny úraz. Cena týchto zásuvkových kombinácií sa pohybuje okolo 100 eur.

V prípade starších stavieb, si nechajte poradiť od skúseného elektrikára.  Vo väčšine prípadov by ste nemali mať problém zaviesť si na potrebné miesto 400V/16A zásuvku. U 400V/32A trojfázových zásuviek môže nastať problém, pokiaľ nemáte dostatočne dimenzovanú pôvodnú elektroinštaláciu.

Pri inštalácií počítajte s prívodným káblom, ktorý je potrebné natiahnuť z hlavného rozvádzača, s prácou elektrikára a určite si zariadenie nechajte skontrolovať revíznym technikom, ktorý vám ho skontroluje a vystaví revíznu správu. Cena bude rádovo o stovky eur nižšia ako v prípade wallboxov, kde len wallbox stojí od 500 eur vyššie bez elektroinštalácie.

Pokiaľ  budete zásuvku inštalovať do vonkajšieho prostredia, nezabúdajte na krytie zásuviek či zásuvkových kombinácií. Minimálne použite krytie IP44. Pokiaľ ju už máte, odporúčame dať si prekontrolovať sled fázových vodičov.

Netreba zabúdať na odporúčanie výrobcov elektromobilov, ktorí síce nezakazujú používať predlžovacie káble, ale podotýkajú, že predlžujú čas nabíjania.

© energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.