Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
1. januára 1970 Ostatné od Energia.skTASR

ZVVB: Takmer 70% Európanov je za podporovanie biopalív z plodín

Odvoláva sa pritom na celoeurópsky prieskum zameraný na podporu využívania biopalív prvej generácie v doprave EuroPulse, ktorý vykonala v decembri 2016 nemecká agentúra Dalia na vzorke 11.283 respondentov v 28 krajinách EÚ.

Podľa jeho výsledkov viac ako 69 % opýtaných Európanov hovorí, že konvenčné prvogeneračné biopalivá z poľnohospodárskych plodín by sa mali podporovať. Proti je 15 % respondentov. Prieskum tiež zistil, že 68 % Európanov podporuje politiku EÚ na podporu konvenčných biopalív na báze plodín, proti je 12 %.

Na Slovensku podporuje prvogeneračné biopalivá z plodín 73 % opýtaných a 13 % je proti. Za politiku EÚ na podporu prvogeneračných biopalív sa u nás vyjadrilo 66 %, proti bolo 14 % respondentov. Ako najväčšiu výhodu biopalív vnímajú obyvatelia Slovenska zhodne s celou EÚ to, že menej znečisťujú a zlepšujú kvalitu ovzdušia. Na druhom mieste je ich obnoviteľnosť a na treťom znižovanie závislosti Európy na dovoze ropy.

Prieskum podľa ZVVB prišiel v čase, kedy chce Európska komisia (EK) vo svojom návrhu obmedziť používanie týchto biopalív na základe argumentu, že európska verejnosť je proti palivu na potravinovej báze (food-based fuel), ako úradníci nazvali biopalivá z poľnohospodárskych plodín.

Proti návrhu EK sú aj výrobcovia bioetanolu. „Návrh EK predstavuje hrozbu, že sa odstráni jedna z najlepších súčasných možností na zníženie emisií skleníkových plynov a dekarbonizácie dopravy – biopalív vyrobených udržateľným spôsobom v Európe,“ povedal Emmanuel Desplechin, generálny tajomník ePure, európskej asociácie výrobcov bioetanolu. Politika EK by podľa neho mala byť založená skôr na vede a dôkazoch, než na nesprávnom výklade verejnej mienky.

Ak by prešiel návrh EK, prínos konvenčných biopalív by sa podľa ZVVB znížil zo 7 % energie v doprave v roku 2021 na 3,8 % v roku 2030. „Obmedzenie prvogeneračných biopalív v čase, kedy ešte nemáme dostatočné množstvo pokročilých biopalív, by znamenalo okamžité zvýšenie emisií skleníkových plynov v ovzduší a Slovensko aj Európa by sa vrátili do stavu spred desiatich rokov,“ upozornil podpredseda ZVVB Peter Kostík. Cestná doprava je podľa združenia v súčasnosti na 95 % závislá na rope a zodpovedá za 20 % emisií v EÚ.

UPOZORNENIE:

TASR sa pokúsi získať reakciu EK.

Copyright © TASR 2017

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.