Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
ZeBra - ilustračný záber
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Konferencia ZeBra - ilustračný záber- Zdroj: Zelená Bratislava
30. septembra 2015 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

ZeBra: Podpora biznisu v e-mobilite funguje, bežný užívateľ si musí počkať

Podľa expertov nie je problém v samotnom pokroku pri technológiách. Elektrický Nissan Leaf bude mať od roku 2016 dojazd 250 km, batéria sa na rýchlonabíjačke dá nabiť už za 30 minút. Príťažlivé elektrovozidlá od Tesly majú zase výhodu v jednoduchosti umiestnenia akumulátora, ktorý tvorí spodok auta. Mnoho iných elektromobilov má pritom batériu ďaleko komplikovanejšiu.

V niektorých častiach sveta už nie je problém ani v rozšírení elektroaút u bežných užívateľov. V Holandsku či Nórsku už dnes jazdia desaťtisíce kusov. V roku 1990 bolo v Nórsku iba jedno elektrické vozidlo, v apríli tohto roka, teda o 25 rokov neskôr, ich bolo už 50-tisíc. V metropole Oslo je dostupných 20 elektrických taxi vozidiel. V Holandsku len za posledné 4 mesiace pribudlo 20-tisíc elektroáut, momentálne ich je dokopy okolo 70-tisíc. Na letisku v Amsterdame sa môžete napríklad nechať zviesť aj taxikárom jazdiacim na Tesle.

Rozšíreným modelom je taktiež široká spolupráca medzi rôznymi aktérmi, do projektov v rámci EÚ sa zapájajú mnohé veľké automobilky. Na Slovensku ju podnecuje napr. spoločnosť GreenWay Operator – prostredníctvom nabíjacích staníc či prestavbou dodávok na elektrický pohon. Jedným z kľúčových problémov je podoba štátnej podpory, ako aj cenové zvýhodnenie pri ekologickejších vozidlách (aj zo strany výrobcov).

Nabíjanie zatiaľ zadarmo

Aj keď nabíjanie elektrických vozidiel momentálne nie je spoplatnené, podľa Rastislava Lauka z GreenWay k nemu v budúcnosti po rozšírení áut na elektrinu dôjde. Ako ďalej dodal, cena nabíjania by mala byť vyvážená po vzore dane na fosílne palivá – zvýhodnení by tak nepriamo mali byť majitelia elektroaút.

Prevádzkové náklady elektromobilu na 1666 kilometrov sú podľa Lucie Číškovej zo spoločnosti Business Lease iba tretinové oproti autám s dieselovým motorom a dokonca štvrtinové oproti vozidlám na benzín.

Čo však napriek všetkým menovaným technologickým a finančným výhodám stále jednoznačne chýba pre potrebné masové rozšírenie tohto typu alternatívy, je orientácia na bežného užívateľa, teda nie právnickú, ale fyzickú osobu. Tým by firmy zamerané na daný sektor mohli ovplyvniť rýchlosť, akou bude bežný užívateľ motivovaný ku kúpe elektrického či hybridného vozidla. Priame dotácie od štátu, ako je uvedené aj v stratégii elektromobility, totiž v najbližších rokoch v SR čakať nemožno.

Zelená Bratislava (ZeBra) je konferencia o ekológii a jej ekonomických vplyvoch na podnikateľský sektor. Uskutočnila sa 22. septembra v Starej tržnici Bratislave. Portál energia.sk bol mediálnym partnerom podujatia.

© energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.