Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
1. januára 1970 Ostatné od Energia.skTASR

Združenie dodávateľov energií podalo k novele zákona o ÚRSO 14 pripomienok

„Za združenie sme pripomienkovali pomerne podrobne a s príslušnými argumentmi spôsob menovania predsedu a podpredsedov úradu, spôsob menovania členov rady a vyslovili sme sa jednoznačne v prospech rady ako jediného a výlučného odvolacieho orgánu,“ priblížil.

„Vychádzali sme z viacerých faktorov. Prvým je európska legislatíva a z nej prameniace nároky na kreovanie a fungovanie regulačného orgánu v energetike. Kolektívne vedenie ÚRSO je téza, ktorá je jednoznačne v súlade s požiadavkami európskych smerníc a nariadení,“ informoval.

Kolektívne vedenie energetického regulátora nie je podľa Hudeca v mnohých členských krajinách EÚ výnimkou. Za všetky možno spomenúť ako aktuálny príklad štruktúru českého Energetického regulačného úradu (ERÚ), ktorá sa zmení od 1. augusta 2017. Po novom bude u českých susedov vykonávať reguláciu v energetike rada zložená z 5 jednotlivcov. Člen rady bude vymenovaný na funkčné obdobie päť rokov s tým, že každý kalendárny rok sa obmení jedna pozícia člena rady. Rade predsedá jeden z jej členov, pričom jeho predsedníctvo trvá buď do skončenia jeho riadneho funkčného obdobia, alebo po dobu maximálne 3 rokov. Český ERÚ bude mať v praxi kolektívne predsedníctvo s tým, že post predsedu sa bude obmieňať alebo rotovať najneskôr po každých troch rokoch.

Návrh Ministerstva hospodárstva SR obsahuje podľa predsedu ZDE mechanizmus kontrasignácie, čo znamená, že rozhodnutie predsedu úradu bude musieť spolupodpisovať aj jeden z podpredsedov úradu. „Takýto mechanizmus kontroly je v princípe správy, aby však mohol byť aj v praxi efektívnym, kontrasignujúca strana musí byť nezávislá od osoby, ktorej rozhodnutie spolupodpisuje. Ak môže predseda ktoréhokoľvek svojho podpredsedu odvolať len na základe svojho subjektívneho rozhodnutia, podpredsedovia nebudú v rozhodovaní sa o tom, či rozhodnutie spolupodpíšu, úplne nezávislými a nad odbornou stránkou môže prevládnuť subjektívna motivácia,“ upozornil.

„Toto navrhujeme riešiť tým, aby vláda SR menovala nielen predsedu, ale aj oboch podpredsedov úradu a aby sa na podpredsedov úradu vzťahovali rovnaké zákonné práva a povinnosti, vrátane možnosti byť odvolaný len v zákonom určených prípadoch. Ak by sa definícia menovania podpredsedov úradu nezmenila, v konečnom dôsledku by bol de facto autonómnym iba predseda, čo je stav, ktorý viedol k medializovanému zlyhaniu v otázkach cien distribúcie elektriny. Navrhujeme taktiež, aby sa mechanizmus kontrasignácie neuplatňoval len pri cenových rozhodnutiach, ale pri všetkých rozhodnutiach úradu, a to cenových, vecných aj mimoriadnych,“ podčiarkol.

Zdôraznil, že „odstránenie funkčnej závislosti podpredsedov úradu od subjektívneho rozhodovania predsedu úradu okrem toho vytvára predpoklad na predchádzanie osobných zlyhaní predsedu ako jednotlivca,“ uvádza podľa Hudeca ZDE v odôvodneniach k svojim pripomienkam.

„V neposlednom rade navrhujeme, aby regulačná rada fungovala ako nezávislý orgán od úradu a aby bola jediným a výlučným odvolacím orgánom voči všetkým rozhodnutiam úradu. Dnes napríklad platí stav, kedy o odvolaní sa voči pokute uloženej úradom rozhoduje predseda regulačného úradu,“ doplnil.

Nezávislosť rady od úradu, a naopak, má byť podľa Hudeca zaručená najmä spôsobom menovania členov jednotlivých orgánov – zatiaľ čo predsedu a podpredsedov úradu vymenúva autonómne vláda SR, členov rady vymenúva prezident SR, pričom si vyberá z kandidátov zvolených Národnou radou SR. „Pri formulovaní pripomienok sme vychádzali z predpokladu, že ak vláda preferuje autonómne rozhodovanie o menovaní členov predsedníctva úradu, efektívna kontrola sa zaručí, ak budú radu kreovať iba ostatné dva najvyššie ústavné orgány – parlament v súčinnosti s prezidentom,“ myslí si Hudec.

„Zjednodušene, je to niečo podobné, ako keď v parlamentnej demokracii je autonómnym a dominantným výkonným orgánom vláda zodpovedajúca sa parlamentu, pričom prezident sa spolupodieľa na vybraných zásadných rozhodnutiach ústavou predpísanou formou,“ poznamenal.

Pripomenul, že začiatok roka 2017 priniesol síce chaos v cenách elektriny, ale súčasne je výsledkom chaosu príležitosť dať regulačnému úradu a regulačnej rade novú formu, ktorá je v súlade s pravidlami EÚ a tiež zaručí nezávislé rozhodovanie na jednej strane a účinnú formu odvolaní a kontroly na strane druhej.

„Návrh novely Ministerstva hospodárstva SR je dobrým základom, aby však bol dosiahnutý účel, je na ňom potrebné popracovať. Ak sa bude zákonodarca v pripomienkovom konaní vážne zaoberať pripomienkami odbornej verejnosti a nebude sa brániť diskusii, výsledkom môže byť rozumný kompromis,“ dodal predseda ZDE.

Copyright © TASR 2017

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.