Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
24. februára 2017 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

Za posledné týždne výrazne pribudlo neplatičov za elektrinu

Podľa Združenia dodávateľov energií sa v čase po 18. januári, kedy sa do témy zvýšenia cien energií obula vláda a premiér Robert Fico názorne trhal faktúry, značne zhoršila platobná disciplína odberateľov elektriny. Na základe vlastného prieskumu ZDE uviedlo niekoľko príkladov relevantných k stavu na konci dňa 15. februára 2017:

  • Príklad 1: Väčší dodávateľ ponúkajúci dodávku elektriny a plynu plošne pre všetky segmenty zákazníkov zaznamenal za ostatný mesiac nárast podielu pohľadávok po splatnosti o +60 % oproti bežnému stavu, pričom zákazníci prestali platiť popri zálohách na rok 2017 aj vyúčtovania za rok 2016.
  • Príklad 2: Stredne veľký dodávateľ evidoval k 15.1.2017 (pred prepuknutím plošného problému a pred výzvou na roztrhanie faktúr) pohľadávky po splatnosti vo výške 70 tis. eur. Ten istý dodávateľ zaznamenal k 15.2.2017 enormný nárast pohľadávok po splatnosti; ich objem narástol na 1,038 mil. eur. Dodávateľ financuje svoje záväzky voči distribučným spoločnostiam z kontokorentného úveru a znáša všetky náklady na úroky.
  • Príklad 3: Menší dodávateľ evidoval v minulom roku vo svojom portfóliu priemerný podiel odberateľov s problematickou platobnou disciplínou 8,3 %. K 15. februáru 2017 sa mu podiel neplatičov v portfóliu zvýšil na 15,2 %.
  • Príklad 4: Dodávateľ, ktorý ponúka odberateľom dlhší termín splatnosti, plynúci po 15. februári 2017 informoval, že zhruba 25 % zákazníkov v segmente domácností a maloodberu kontaktovalo zákaznícku podporu s otázkou, prečo daný dodávateľ zasiela faktúry, ak vláda SR informovala, že ich netreba uhrádzať a prídu v budúcnosti upravené. Na základe toho dodávateľ očakáva, že sa mu podiel neplatičov v portfóliu zvýši.

V prípade neuhradenia faktúry spotrebiteľom dodávateľ zasiela upomienky, ktoré bývajú spoplatnené. Ak ani to nepomôže, následne smie požiadať príslušného distribútora o odpojenie odberného miesta. Po vyrovnaní dlhu si distribútor znovuzapojenie opäť spoplatňuje.

Dodávatelia musia platiť iným

Zhoršená platobná disciplína odberateľov elektriny pritom vytvára tlak na bežný cash-flow dodávateľov, ktorí podnikajú v konkurenčnom prostredí.

Problém spôsobili ceny služieb prirodzených monopolov – prevádzkovateľov regionálnych distribučných sústav. Na rozdiel od apelov voči dodávateľom, ÚRSO pozabudol vyzvať distribútorov, aby pozastavili fakturáciu za služby prístupu do sústavy a distribúciu elektriny na základe rámcových distribučných zmlúv.

Od dodávateľov sa teda podľa ZDE očakáva, že budú voči koncovým zákazníkom zhovievaví a ak to bude potrebné, distribučným spoločnostiam za nich zaplatia zo svojich vlastných prostriedkov či prevádzkových úverov, pričom však od distribútorov nik neočakáva, že by fakturáciu voči dodávateľom mali pozastaviť, prípadne fakturovať dočasne znížené sumy.

Jeden z termínov, do ktorého musia dodávatelia distribútorom zaplatiť, padá na dnešok.

Združenie preto apeluje na ministerstvo hospodárstva, aby zvolalo spoločný okrúhly stôl všetkých relevantných účastníkov trhu s elektrinou, na ktorom by sa hľadalo také riešenie situácie, aby boli do znášania nákladov a rizík zaangažovaní aj samotní prevádzkovatelia regionálnych distribučných sústav.

© energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.