
Z francúzskeho štrajku profitujú zahraničné rafinérie
Rafinérie v Európe vykazujú rekordné zisky. Dôvodom je vlna štrajkov vo Francúzsku, ktorá zvýšila dopyt po ropných produktoch. Britský koncern BP počas prvých dvoch októbrových týždňov zarobil na spracovaní jedného barelu surovej ropy zhruba 4,88 amerických dolárov. Pritom priemer za tretí štvrťrok pritom predstavoval 2,59 dolárov.
V utorok sa situácia vo Francúzsku mierne upokojila. Proti vládnym reformám protestovali už len zamestnanci siedmich rafinérií. Zvyšných päť ropných podnikov je závislých odblokovaní terminálu Fos-Lavera na juhu Francúzska, cez ktorý prejde väčšina dovážanej ropy.
Ropný terminál Fos-Lavera je pre Francúzsko kľúčový. Je tretím najväčším na svete a leží neďaleko prístavu Marseille. V súčasnosti sa v ňom nazhromaždilo 60 ropných tankerov, ktoré čakajú na povolenie k vykládke.
Francúzske rafinérie majú druhú najväčšiu rafinačnú kapacitu v Európe. Denne sú schopné spracovať 1,84 mil. barelov ropy. Viac spracovávajú už len nemecké rafinérie a práve na Nemecko sa počas krízy Paríž spoliehal najviac, najmä pokiaľ ide o dovoz benzínu.
Hlavné centrum pre distribúciu ropných produktov v Európe (ARA) je medzi Amsterdamom, Rotterdamom a belgickými Antverpami. V prvej polovici októbra tam cena za benzín vzrástla na 779 amerických dolárov za tonu, najviac od mája.
Výrazne vrástla cena za prepravu benzínu z centra ARA do nemeckého Karlsruhe. Pred štrajkom vo Francúzsku sa za prepravu na tejto trase platilo štandardne v priemere 9,25 eur za tonu, na začiatku tohto týždňa to už bolo 20 eur za tonu. Tento fakt sa zdôvodňuje zhoršením splavnosti Rýna, ale najmä rastom dopytu kvôli francúzskemu štrajku.
Francúzsko každý rok spotrebuje 33 mil. ton nafty a 9 mil. ton benzínu.
ČTK, energia
K téme
