Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
12. novembra 2014 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

V roku 2030 by v ČR mohlo jazdiť štvrť milióna elektromobilov

Rozvoj elektromobility brzdí ponuka vodzidiel, nízky počet nabíjacích staníc a malá zákaznícka skúsenosť. Prípadná štátna podpora môže jej rozvoj výrazne urýchliť. Ročne sa predajú rádovo desiatky elektromobilov.

Pri prirodzenom trhovom vývoji bez podpory štátu alebo verejného sektoru predpokladá v roku 2020 ročný predaj 6000 až 7000 vozidiel na elektrinu, čo sú asi 3 % celkového trhu. V západnej Európe sa v rovnakej dobe čaká podiel medzi 5 až 10 percentami.

„Elektromobilita bude získavať na význame, a to predovšetkým z dlhodobého hľadiska. Hlavným dôvodom je stále sa sprísňujúca legislatíva ovplyvňujúca emisie CO2 novo predaných vozidiel v EÚ, ktorá bude vyžadovať zavádzanie elektromobilov,“ uviedol riaditeľ pražskej kancelárie Roland Berger Roland Zsilinszky.

K výraznejšiemu rozvoju elektromobility v celoeurópskom kontexte podľa neho dôjde až po roku 2020, pretože bez masívnejšej elektrifikácie už nebudú automobily schopné dosiahnuť navrhovaný nový emisný cieľ pre rok 2025 na úrovni zhruba 75 g CO2/km.

Energetická skupina ČEZ sa podľa manažéra útvaru pre čisté technológie Tomáša Chmelíka na rozvoj elektromobility pripravuje a počíta s rozšírením nabíjacích staníc zo súčasných 80 tak, aby dokázala uspokojiť desiatky tisíc elektromobilov. Celkové náklady na výstavbu takejto siete samostatných staníc i zaistenie nutného príkonu môžu dosiahnuť až dve miliardy českých korún.

Elektromobilita a CNG sú aktuálne dve najviac pokročila alternatívne technológie pohonu vozidiel a predpokladá sa, že v ďalších rokoch sa budú skôr dopĺňať než spolu súperiť. Zatiaľ čo CNG je vhodné ako alternatíva k spaľovacím motorom primárne pri vyšších denných dojazdoch, elektromobily budú dominovať alternatívnym pohonom pri kratších denných dojazdoch a skôr mestskému použitiu.

Podiel CNG v súčasnosti rastie, ale z dlhodobého hľadiska sa zrejme masovo rozšíreným palivom nestane. Hlavným dôvodom je vysoká hodnota prípadných daňových úľav pri veľkom rozšírení v porovnaní s malým potenciálom redukcie emisií CO2 a pretrvávajúcej surovinovej závislosti.

Energia.sk, ČTK

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.