Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
€mince na dlani - Európska komisia
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Ilustračná snímka
21. decembra 2016 Efektívnosť v energetike od Energia.skSITA

ÚRSO predstavil ďalší postup pri riešení energetickej chudoby

Koncepcia 2014 [kWh/mes.]

Koncepcia 2016 [kWh/mes.]

Jednočlenná domácnosť

142,12

146,64

2-členná domácnosť

215,59

225,37

3-členná domácnosť

291,27

330,41

4-členná domácnosť

375,09

390,17

5-členná domácnosť

449,82

468,44

Zdroj: ÚRSO

Vyššie uvedené hodnoty by sa mali zohľadniť vzhľadom na aktuálne sumy životného minima pre členov domácností v núdzi. „Stanoví sa minimálna výška podielu a príspevok na energie by mal byť stanovený ako rozdiel medzi týmto podielom a skutočnými nákladmi. Ďalšou podmienkou je hodnota príjmu domácnosti, ktorá nepresiahne dvojnásobok minimálnej mzdy,“ uvádza ÚRSO.

Nový zákon o pomoci v energetickej chudobe by mal zohľadniť zavedenie príspevku na energie resp. palivového dreva; príspevok v bezhotovostnej forme (priamo pre úhradu faktúry pre dodávateľa energií alebo kreditu pre odber elektriny); ustanoviť potrebné definície a kritériá; nastaviť formu spolupráce medzi štátnymi orgánmi a samosprávami (v prípade tepla zapojiť aj spoločenstvá vlastníkov bytov a správcov budov); stanoviť povinnosti v rámci zlepšenia energetickej efektívnosti (jednorazový príspevok v prípade doteraz nevykonaných opatrení na zvýšenie energetickej efektívnosti budov) i prednostnú inštaláciu kreditných meracích systémov.

Ďalšie úlohy

V rámci tzv. všeobecných opatrení pre riešenie energetickej chudoby regulačný úrad hovorí o poskytovaní informácií odberateľovi energií ohľadom úspor energií, energetickom poradenstve, poskytovaní dôveryhodných a zrozumiteľných informácií o dodávateľoch energií aj rozdieloch medzi jednotlivými tarifami, poskytovaní podpory na zvýšenie energetickej hospodárnosti domov, jasne definovanom postupe pre energetické spoločnosti v prípade, že sa domácnosť ocitne v situácii, kedy nemôže za energie zaplatiť (napr. splátkový kalendár či inštalácia špeciálneho elektromeru obmedzujúceho spotrebu na určitú hodnotu) či dokonca o zabezpečení možnosti výstavby bytov pre špecifické skupiny obyvateľov, ako sú napr. dôchodcovia.

Priestor pre realizáciu úrad vidí aj pre vládu a jednotlivé ministerstvá.

Vláda by mala podľa regulátora vytvárať pracovné miesta a podnikateľské prostredie umožňujúce zvýšenie reálnych miezd, optimalizovať dotácie pre OZE, legislatívne definovať energeticky chudobnú domácnosť a tiež vytvoriť podmienky pre optimalizáciu tarifných štruktúr pre dodávku a distribúciu energií energeticky chudobným domácnostiam (alternatívne umožniť vznik dodávateľov špecializovaných na dodávky elektriny a plynu pre energeticky chudobné domácnosti).

Tiež má podporiť informačné systémy na zber a integráciu dát o obyvateľoch, ktoré sa dajú využiť pre posudzovanie energetickej chudoby obyvateľov, zintenzívniť záujem na využitie peňazí z fondov EÚ na znižovanie energetickej náročnosti, znižovanie strát ako aj skvalitňovanie bývania, cielenejšie selektovať sociálne slabších obyvateľov, adresnejšie a účelne smerovať sociálne podpory, stanoviť podmienky energetickej chudoby a prijať spomínaný zákon o pomoci v energetickej chudobe.

Inštitút pre výskum práce a rodiny pri ministerstve práce by malo analyzovať minimálne výdavky na bývanie a záťaž výdavkov na bývanie na celkovom príjme domácnosti, na základe čoho by sa potom nastavil koeficient pre výpočet nového príspevku na bývanie.

Zdá sa však, že najťažšiu úlohu bude mať rezort financií, ktorý má „vytvoriť mechanizmy pre zabezpečenie finančných prostriedkov na úhradu všetkých nákladov spojených s opatreniami na riešenie energetickej chudoby“.

V koncepcii ÚRSO, ktorú je možné pripomienkovať do 3. januára 2017, však chýbajú presnejšie termíny pre realizáciu načrtnutých opatrení. Zostáva dúfať, že aspoň niektoré hlavné body sa podarí uskutočniť v aktuálnom regulačnom období, t.j. do roku 2021, respektíve počas pôsobenia súčasnej vlády, ktorá riešenie energetickej chudoby spomína aj vo svojom programovom vyhlásení. 

© energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.