Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Bager
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Foto: Flickr.com / Bruce Berrien (licencia Creative Commons)
19. augusta 2011 Plyn a ropa od Energia.skSITA

Trasovanie ropovodu Bratislava – Schwechat bude analyzovať expertná skupina

Na pôde Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky (MH SR) sa včera stretol minister Juraj Miškov za účasti zástupcov spoločnosti Bratislava Schwechat Pipeline (BSP) a Transpetrol, a. s., s predsedom Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Pavlom Frešom. Témou rokovania bol projekt výstavby ropovodného prepojenia s Rakúskom. Obaja predstavitelia sa dohodli na zostavení expertnej pracovnej skupiny, ktorá bude riešiť otázky trasy ropovodného prepojenia s Rakúskom.

„Toto prepojenie sa týka najmä Bratislavskej župy, a preto je potrebné najskôr komunikovať s jej predstaviteľmi. Som presvedčený, že preň nájdeme podporu nielen bratislavskej župy, ale aj dotknutých miest a obcí. O ktoré pôjde bude známe až po definitívnom rozhodnutí o konkrétnej trase ropovodu,“ uviedol po stretnutí Miškov.

Bezpečnosť ropovodu

Na spoločnom stretnutí sa riešili najmä témy bezpečnosti a strategického významu ropovodného prepojenia s Rakúskom. Predsedu BSK Pavla Freša zaujímala najmä bezpečnosť a ekologická stránka projektu. Zástupca spoločnosti BSP Robert Nemcsics a člen predstavenstva Transpetrol, a. s., Peter Roth prezentovali všetky aspekty navrhovaných alternatív a technického riešenia projektu.

„Pre nás sú dôležité najmä otázky ochrany životného prostredia, energetickej bezpečnosti a zhody dotknutej samosprávy v projekte. Uvedomujeme si strategický význam ropovodného prepojenia pre Slovensko, ale zaujíma nás aj prínos projektu pre dotknuté územia,“ dodal Frešo. O ekonomickej výhodnosti, ale aj o environmentálnej bezpečnosti ropovodného prepojenia Slovenska s Rakúskom, bude rozhodovať vláda SR na svojom rokovaní v septembri tohto roku.

Zástupca spoločnosti BSP Nemcsics uviedol, že vzhľadom na to, že z pohľadu hospodárstva SR, ale aj  jeho energetickej bezpečnosti ide o veľmi významný projekt, je dôležité v tejto fáze hľadať a nachádzať spoločný konsenzus pri jeho realizácii. Význam tohto projektu určite nemôže zlyhávať na otázkach jeho ekologickej bezpečnosti, pretože práve ochrana životného prostredia musí byť a aj je prvoradá tak pri výbere trasy, ako aj pri spôsobe technického a technologického riešenia celého diela. Snahou je, aby navrhované riešenie bolo všeobecne prijateľné a užitočné.

MH SR predloží vláde v septembri analýzu projektu BSP

V súčasnosti sa analyzuje ekonomická efektívnosť celého projektu vzhľadom na aktuálne a dlhodobé prognózy v oblasti prepravy, spracovania a spotreby ropy v regióne a tiež environmentálne a ekologické súvislosti spojené s jeho realizáciou. Výsledky tejto analýzy by malo predložiť Ministerstvo hospodárstva SR na rokovanie vlády pravdepodobne už v septembri tohto roku. Rozhodnutie o konečnej trase bude následne potrebné začať komunikovať s dotknutými mestami a obcami, cez ktorých územia ropovodné prepojenie povedie. Minister Miškov sa preto s predsedom BSK Pavlom Frešom dohodli na zostavení expertnej pracovnej skupiny, ktorá sa bude práve touto problematikou zaoberať. Nový ropovod, ktorý by mal spojiť ropovodnú sieť Slovenska a Rakúska, by sa mohol začať stavať už v budúcom roku.

Mestský alebo Karpatský koridor

Minister Miškov je presvedčený, že projekt ropovodného prepojenia medzi Slovenskom a Rakúskom je pre Slovensko výhodný. Predpokladá, že vďaka projektu by každoročne bola štátna kasa bohatšia približne o 15 mil. EUR. Vybudovať ropovodné prepojenie plánuje slovenská spoločnosť Transpetrol spolu so svojím rakúskym partnerom OMV, ktorí založili firmu BSP Bratislava-Schwechat Pipeline GmbH. Nový ropovod zrejme povedie buď cez mesto Bratislava alebo cez pohorie Malých Karpát. Ministerstvo hospodárstva vypracovalo desať možných trás ropovodného prepojenia, ktoré by mali viesť cez takzvaný Mestský alebo Karpatský koridor. Dĺžka ropovodného prepojenia by sa mala pohybovať od 81 kilometrov do 152 kilometrov. Náklady na výstavbu odhadlo ministerstvo vo výške od 70 mil. eur do 112 mil. EUR. Výstavba by mala byť ukončená najneskôr do šiestich rokov.

Zdroj: TASR, SITA, energia

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.