Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
zeleznicna stanica - SITA
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
železničná stanica
15. júna 2011 Plyn a ropa od Energia.skSITA

Telesné teplo ako obnoviteľný zdroj energie

Švédska firma začala využívať ľudské teplo ako doplnkový zdroj svojho vykurovacieho systému. Doteraz nevyužité teplo pochádza zo železničnej stanice v Štokholme, ktorú denne navštívi cez štvrť milióna ľudí. „Ide o starú technológiu, ktorá sa však využila celkom novým spôsobom,“ vysvetlil Karl Sundholm, projektový manažér spoločnosti Jernhusen.

„Tvorí ho systém potrubí, vody a púmp. Doteraz sme nepočuli o nikom, kto by technológiu využil takýmto spôsobom,“ doplnil.

Využitie prebytočného telesného tepla nie je novým, či prevratným  konceptom. Ako píše Time, nákupné centrum v americkom Minneapolise dokáže recyklovať teplo, ktoré generujú jeho návštevníci a regulovať tak teplotu celého komplexu počas zimných období. Jedinečnosť švédskeho experimentu je v tom, že prebytočné teplo sa využije v kancelárskej budove nachádzajúcej sa mimo objektu železničnej stanice.

Systém je zdanlivo jednoduchý. Funguje tak, že ľudské teplo sa od návštevníkov stanice zachytáva ventilačným systémom a zohrieva vodu v podzemných nádržiach. Voda sa následne prečerpáva do vzdialenej budovy, informuje Time. 

Nízke prevádzkové náklady

Do prevádzky takéhoto systému sa údajne oplatí investovať. Spoločnosť Jernhusen očakáva medziročné zníženie nákladov na energie až o jednu pätinu. Podľa prevádzkovateľov sa vstupné náklady, ktoré si vyžaduje prispôsobenie infraštruktúry, vrátia veľmi rýchlo. „Pre veľkú budovu, ktorej náklady na výstavbu sa pohybujú v hodnote niekoľko stoviek miliónov švédskych korún, sa nejedná o závratnú sumu. Zvlášť v prípade, keď táto stavba bude získavať 15 až 30 % svojho tepla zo stanice,“ doplnil Sundholm.

Úspech či neúspech technológie v Štokholme veľa napovie o jej ďalšom využití v budúcnosti. Ak by sa totiž dokázala aplikovať v masovom meradle, ponúkla by výrazne lacnejší a ekologickejší spôsob vykurovania domov.

No prenos tepla takýmto spôsobom má dnes svoje limity. Ide najmä o vzdialenosť medzi objektmi, ktoré musia byť relatívne byť blízko seba (maximálne do 200 metrov).Výzvou pre stavebných inžinierov tak ostáva ako presúvať relatívne nízke teploty aj na väčšie vzdialenosti.

Princíp sálavého tepla využije aj parížske metro

Príkladom stanice v Štokholme sa možno inšpirovala aj stavebná firma Paris Habitat z Paríža. Tá chce začať využívať teplo z parížskeho metra na vykurovanie sociálnych bytov v centre mesta. Princíp je rovnaký, teplý vzduch zo stanice metra Rambuteau pomôže zohriať vodu, ktorá sa dostane do vykurovacieho systému budovy.

Výhodou konkrétnej zastávky je priama prepojenosť metra s bytmi prostredníctvom starého schodiska, kde sa môžu umiestniť potrubné spojenia. Znížia sa tak náklady na vybudovanie potrebnej infraštruktúry.

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.