Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
28. novembra 2011 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

Spotrebitelia nerozumejú energetickým koncepciám

Štúdia „2011 IBM Global Utility Consumer Survey“ odhalila, že mnoho spotrebiteľov na celom svete nevie, čo je základnou jednotkou ceny elektriny a nerozumejú ani energetickým koncepciám.

Prieskumu sa zúčastnilo viac ako 10.000 respondentov z 15 krajín. Zistenia odhaľujú, že základný rozdiel existuje medzi tým, čo spotrebitelia vedia a čo by mali vedieť v oblasti šetrenia energií. Viac ako 30% opýtaných doposiaľ nepočulo termín „dolár, resp. eur za kWh“ (alebo iný ekvivalent meny) a viac než 60 % respondentov nevie, čo znamená termín „smart grids“ – inteligentné siete.

Vedomosti obyvateľov úzko súvisia s ich ochotou prijať zmenu a miestne iniciatívy v oblasti energetiky. 61% opýtaných malo však rozsiahle vedomosti o energetických technológiách, cenách a inteligentné merače a smart grids vnímajú pozitívne v porovnaní s tými, ktorí majú iba minimálne znalosti.

„Technológia značne pokročila, je správne využitie dokáže usporiť značnú časť energie, ako aj nové programy a podnety na šetrenie. V mnohých prípadoch je však vidieť, že spotrebitelia nie sú v tejto problematike príliš zorientovaní,“ povedal Michael Valocchi, vice-president Global Energy & Utility z IBM. „Tohtoročné prieskumy poukazujú na potrebu vrátiť sa o krok späť – k základom. Musíme vzdelávať spotrebiteľov prostredníctvom pojmov, ktorým rozumejú, treba využívať všetky dostupné komunikačné kanály, aby zistili, ako a kde môžu šetriť. Jediné, čo potrebujeme je, aby sme im lepšie ukázali spôsob. “

Vnímanie spotrebiteľov sa zmenilo v priebehu štyroch rokov

Vnímanie a očakávania sa za posledné štyri roky zmenili. Napriek úsiliu vytvárať vhodné nástroje, mnohí spotrebitelia stále nemajú dostatok informácií alebo sa nevedia rozhodnúť pre energeticky menej náročné riešenia.

Pomocou štúdie môžu odborníci skúmať správanie odberateľov energií a analýzou stanovili niekoľko kľúčových faktorov, ktoré sa týkajú spotrebiteľského využitia elektrickej energie. Pri pohľade na spotrebu energie z pohľadu behaviorálnej ekonómie, ide o nasledujúce faktory:

  • motivácia: finančné stimuly nie sú jedinými faktormi, ktoré vplývajú na zníženie spotreby energií. Mladší spotrebitelia skôr hodnotia vplyv na životné prostredie, zatiaľ čo starší respondenti za zameriavajú na rozvoj národného hospodárstva. Prvým krokom k aktivácii zmeny v správaní by nemala byť len úspora peňazí, ale aj komfort, udržateľnosť rastu a dôvera v národnú ekonomiku pri rozhodovaní o využití energie.
  • dostupnosť informácií: informácií nesmie byť málo, ale na druhej strane ani príliš veľa, keďže by mohli demotivovať spotrebiteľa.
  • sociálne sily: ľudia by sa mali spoliehať v prvom rade na seba a musia sa vedieť rozhodovať v dôležitých energetických otázkach, zorientovať sa v problematike im často však pomáhajú odborné poradenské portály.

Vďaka pochopeniu ľudskej psychiky, možnosti voľby a rozhodovania môže priemysel identifikovať najväčšie prekážky, ktoré bránia prijatiu zmeny. Zavádzanie nových komunikačných metód a programov musí byť totiž vždy v súlade s požiadavkami spotrebiteľov.

(c) energia

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.