Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
28. mája 2015 Jadrová energia od Energia.skSITA

Rosatomflot rozšíri flotilu o dva nové moderné jadrové ľadoborce

„V Arktíde sa otvárajú veľké možnosti. Ruská vláda nedávno založila komisiu pre rozvoj Arktídy, ktorá v súčasnej dobe prevzala kontrolu nad všetkým, čo sa v Arktíde bude diať. Lenže do Arktídy nemožno prísť s prázdnymi rukami, je potrebné sa tam vydať s patrične vybavenou modernou technikou. S plavidlami, zásobami, spojovacou technikou a ďalšími nevyhnutnými prostriedkami. Dnes štartujeme výstavbu prvého sériovo vyrábaného ľadoborca,“ povedal na slávnostnom ceremoniáli miestopredseda vlády Ruskej federácie Dmitrij Rogozin.

Šéf korporácie Rosatom, do ktorej Rosatomflot patrí, Sergej Kirijenko, zdôraznil počas slávnostnej ceremónie, že v súčasnej dobe už úspešne prebieha stavba pilotného ľadoborca tohto typu: „V týchto neľahkých časoch podporujú prezident krajiny a vláda rozvoj lodí s jadrovým pohonom, ktoré ako jediné dokážu zaistiť prepravu surovín v týchto oblastiach.“

Kontrakt na výstavbu dvoch sériových jadrových ľadoborcov triedy LK-60 (označovaný tiež ako Projekt 22220) uzavreli Baltské lodenice a štátna korporácia Rosatom v máji 2014. Celková hodnota kontraktu predstavuje sumu 84,4 miliardy rubľov (približne 1,47 miliardy eur). Podmienky kontraktu počítajú s tým, že ľadoborce budú odovzdané v decembri 2019 a decembri 2020.

Baltské lodenice v súčasnej dobe stavajú pilotný ľadoborec triedy LK-60, ktorého stavba začala 5. novembra roku 2013. Ľadoborec s názvom Arktika bude po dokončení najväčším a najvýkonnejším ľadoborcom na svete. Podľa zmluvy má byť dokončený v decembri roku 2017.

Technický projekt novej generácie jadrových ľadoborcov bol vypracovaný v konštrukčnej kancelárii Ajsberg v roku 2009. Trieda LK-60 nahradí súčasné ľadoborce, ktoré udržujú plavebné kanály pre námornú prepravu na Severnej morskej ceste, zásobovanie polárnych výskumných staníc a turistické cesty na severný pól. Nové ľadoborce budú môcť meniť ponor podľa toho, či budú plávať v hlbokom mori alebo v plytkej rieke. Nové ľadoborce budú najviac využívané v západnej časti Arktídy: v Barentsovom, Pečorskom a Karskom mori a plytkých úsekoch Obského zálivu a ústi rieky Jenisej.

Dĺžka ľadoborcov triedy LK-60 bude 173,3 metrov, šírka 34 metrov a výtlak 33,54 tisíc ton. Ľadoborec bude používať dva inovatívne reaktory RITM-200, vyvinuté špeciálne pre toto použitie. Reaktory budú vyrábať elektrinu pre pohonné elektromotory, odsoľovaciu stanicu na výrobu pitnej vody a palubné systémy. Taktiež budú dodávať paru na vykurovanie plavidla.

Zdroj: AMI Communications Slovakia

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.