Predajcovia elektriny majú problém s dátami od SEPS
„Nie je normálne, že na Slovensku máme tri veľké distribučné spoločnosti, pričom trh je liberalizovaný niekoľko rokov.“ Stále neexistuje jednotný spôsob komunikácie s distribučnými spoločnosťami ako takými – každá z nich si vyžaduje iné byrokratické procedúry a pravidlá, vyhlásil na odbornej konferencii Energofórum 2010 Igor Nagy (ČEZ Slovensko).
Pre porovnanie, napr. predajcovia v Maďarsku problém s komunikáciou nemajú, čo môže byť i dôsledok vyššieho počtu d distribučných spoločností na trhu.
Problém s dátami
„Dáta, ktoré chodia zo SEPS-u sú neakceptovateľné. Častokrát sú odchýlky aj v rozsahu 10 percent, čo neúmerne zvyšuje náklady pre predajcu. Zvýšené náklady sa tak zbytočne prenášajú na zákazníka,“ posťažoval sa Nagy.
Podobnému problému čelí i ďalší predajca elektriny, spoločnosť Magna E.A: „Dátam nedôverujeme. Kedykoľvek sme im uverili, vtedy sme prerobili,“ vyhlásil v panelovej diskusii Martin Ondko.
Ondko doplnil, že ďalšou otázkou sú dáta poskytnuté na fakturáciu: „Čím menší poskytovateľ, tým katastrofálnejšie dáta.“ Napríklad pokiaľ ide o domácnosti, dáta o odbere neraz obsahujú i mínusové hodnoty, prípadne hodnotu 1 kWh spotreby za rok. Ide o nedostatok systému, ktorý ak nedokáže nejaký vstup spracovať, vloží fixné čísla. Takéto nepresnosti robia potom predovšetkým zlé meno predajcom elektriny, doplnil Ondko.
SEPS zostavuje dáta na základe údajov z distribučných spoločností.
Distribúcia: Odchýlky sú dôsledkom zvyškových diagramov
Na elimináciu chýb s neexistenciou korektných vstupných údajov sa používajú tzv. zvyškové diagramy, doplnil Daniel Zákutný zo spoločnosti Východoslovenská distribučná. Upozornil však, že ide o realisticky modelované dáta na základe iných informácií z celej siete.
Pri použití zvyškových diagramov môže vzniknúť deformácia dát. Je prirodzené, že v takomto prípade sa ani odberateľ ani predajca nevedia dopočítať k inputom. Do modelovania tiež vstupuje teplotná krivka. Nie každý predajca elektriny má databázu dát o počasí, ktoré vplýva na správanie sa spotrebiteľa a zvyšovanie aktuálnej spotreby energií.
Príspevky odzneli na odbornej konferencii Energofórum 2010 vo Vyhniach.