Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Suzuki Swift Range Extender Hybrid - SITA
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Suzuki Swift Range Extender Hybrid. Foto: SITA/AP Photo.
19. apríla 2012 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

Po Slovensku jazdí 22 elektrických áut

„Elektromobilita v blízkej budúcnosti nenahradí ostatné technológie v doprave, budú existovať vedľa seba,“ uviedol včera vo svojom príspevku na odbornom podujatí E-MOBILITY FÓRUM 2012 Tom Oefler z nemeckej spoločnosti RWE Effizienz. Doplnil, že význam elektrických automobilov okrem dopravy spočíva tiež v poskytovaní služieb pre distribučné sústavy – batérie v elektromobiloch môžu slúžiť ako malé decentralizované úložiská elektrickej energie, ktoré sú pre operátora distribučnej sústavy k dispozícii v čase potreby.

V súčasnosti sa elektrické vozidlá dajú dobíjať dvoma spôsobmi: AC nabíjanie (striedavým prúdom) a DC rýchlo nabíjanie (jednosmerným prúdom), doplnil Oefler. Výhodou prvého je, že energiu do batérie možno ukladať najmä v čase mimo špičkového odberu (off-peak), čo znamená menšiu záťaž pre distribučnú sústavu. Súčasne je takéto nabíjanie šetrnejšie k samotnej batérii, na druhej strane je ale časovo náročné. Výhodou DC nabíjania je možnosť rýchleho doplnenia energie, pričom sa očakáva predovšetkým dobíjanie cez deň, teda v čase špičkového odberu (peak). DC nabíjanie je preto pre distribučnú sústavu viac zaťažujúce.

Riešením nárazových zaťažení distribučnej sústavy v dôsledku DC nabíjania môže byť koncept tzv. inteligentného nabíjania (smart charging). Ten, za predpokladu existencie inteligentnej siete (smart grid), dokáže regulovať nabíjanie podľa návykov vodiča elektrického vozidla, čo znamená jeho rozloženie do doby počas špičky a mimo špičky. V takomto prípade môže plne nabitá batéria v čase špičky poskytnúť časť svojej kapacity aj pre potreby regulovania distribučnej sústavy. Pre koncept sa používa anglické označenie „car-to-grid“.

Riešenia pre vybudovanie siete DC dobíjacích staníc existujú už i na slovenskom trhu, doplnil Mário Pastierovič zo spoločnosti ABB: „Od Vianoc 2011 sme kdekoľvek na Slovensku pripravení vybudovať sieť pre rýchlo nabíjanie elektrických vozidiel.“ Doplnil, že nabitie batérie v aute cez stanicu s DC výkonom 50 kW trvá spravidla do 30 minút. Spoločnosť ABB v Holandsku vykonala test s modelom Nissan Leaf, pričom vodič so zastávkami na rýchlo nabíjacích staniciach dokázal za 24 hodín prejsť vzdialenosť 1.248 km, spresnil Pastierovič.

„K 31. marcu 2012 bolo v Slovenskej republike zaregistrovaných 22 elektromobilov,“ uviedla v rámci svojho príspevku Andrea Farkašová z Ministerstva hospodárstva SR. Napriek tomu však potenciál pre rozvoj e-mobility na Slovensku existuje, vytvára ho predovšetkým prítomnosť veľkých automobiliek krajine, rozvinutá sieť predajcov, ale tiež tradícia elektrotechniky a strojárenstva.

„Elektromobilita je jednou z tém Ministerstva hospodárstva SR v rámci zvyšovania inovačnej výkonnosti krajiny,“ doplnila Farkašová. V tejto súvislosti chce MH SR vytvoriť Slovenskú platformu pre e-mobilitu; jej ustanovenia sa plánuje v horizonte do konca roka 2012. Mala by vychádzať z nemeckého modelu a mala by združiť štát, výskumné a vzdelávacie inštitúcie, energetické spoločnosti a tiež výrobcov automobilom. Predchádzať by jej malo vytvorenie pracovnej skupiny ešte v prvom polroku 2012.

Názory odzneli v rámci odborného podujatia E-MOBILITY FÓRUM 2012, ktoré sa uskutočnilo 18. apríla 2012 v rámci Bratislavského autosalónu. Hlavným organizátorom bola spoločnosť Východoslovenská energetika. Portál energia.sk bol mediálnym partnerom.

(c) energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.