Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
1. januára 1970 Ostatné od Energia.skTASR

OZNÁMENIE: Stanovisko MH SR k informáciám o elektrárni na Ipli

Ministerstvo na tento projekt vydalo osvedčenie na základe zákonom stanovených náležitostí a podmienok (§ 12 zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike) pre spoločnosť Hyco, a. s.

Ministerstvo neeviduje žiadnu ďalšiu žiadosť o osvedčenie pre investičný zámer v danej lokalite, ani v jej okolí.

Podľa legislatívy je súčasťou žiadosti o osvedčenie pri energetickom zariadení na výrobu elektriny s celkovým inštalovaným výkonom nad 30 MW aj preukázanie odbornej spôsobilosti a skúseností pri prevádzke energetického zariadenia. Skúsenosť žiadateľ preukazuje zoznamom prevádzkovaných energetických zariadení v čestnom vyhlásení alebo zoznamom energetických zariadení prevádzkovaných osobou s  podstatným vplyvom na činnosť a rozhodovanie žiadateľa v čestnom vyhlásení. Na účely tohto ustanovenia sa podstatným vplyvom rozumie podiel na základnom imaní žiadateľa vo výške minimálne 34 %. Žiadateľ doložil splnenie týchto ustanovení zoznamom energetických zariadení prevádzkovaných osobou s podstatným vplyvom na činnosť a rozhodovanie žiadateľa.

Štát nebude nijako finančne participovať na projekte prečerpávacej vodnej elektrárne Ipeľ. Vyrobená elektrina bude umiestnená na trhu s elektrinou v našom regióne, vzhľadom na charakter zariadenia, vrátane oblasti poskytovania podporných služieb, pričom štát negarantuje žiaden odber elektriny z tejto elektrárne.

Je vecou investora, resp. budúceho prevádzkovateľa elektrárne, komu, v akom objeme a za akú cenu bude vyrobenú elektrinu predávať. Vzhľadom na charakter predmetného energetického zariadenia, t. j. ide o prečerpávaciu vodnú elektráreň – za elektrinu z obnoviteľných zdrojov energie sa nepovažuje elektrina v prečerpávacej vodnej elektrárni (§ 2 ods. 1 písm. b) zákona č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie) – výroba elektriny z predmetného zdroja nepodlieha podpore ani odberom elektriny, ani doplatkom (cenovej podpore výkupnou cenou).

Štát sa v tomto prípade k ničomu nezaviazal. Negarantuje žiaden dlhoročný odber ani výkupnú cenu. Investičný zámer a jeho návratnosť je rizikom súkromného investora.

Zákon o energetike v danej veci nezakazuje vyhovieť žiadosti na rovnaký alebo obdobný investičný zámer. Osvedčenie je totiž len jedným z podkladov pre územné a stavebné konanie. Osvedčuje, že projekt je v súlade s energetickou politikou a nedáva nikomu výhradné právo na realizáciu, resp. výstavbu. Je vecou ďalších procesov (EIA, územné a stavebné konanie), kto stavbu (projekt) zrealizuje.

Nejde o projekt malej vodnej elektrárne, ale o projekt prečerpávacej vodnej elektrárne, ktorého realizácia je dlhodobejšieho charakteru. Potreba zdrojov na výrobu elektriny vrátane zdrojov pre poskytovanie regulačného výkonu je definovaná v Energetickej politike, ktorá posudzuje potrebu zdrojov s dlhodobým výhľadom.

Informáciu TASR poskytol Michal Dzurjanin z komunikačného oddelenia MH SR.

UPOZORNENIE:

TASR zverejňuje vyhlásenia, stanoviská, oznámenia v pôvodnom znení, dodanom zadávateľom, bez redakčnej úpravy. V zmysle § 5, ods. 2 zákona č. 167/2008 Z. z. o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve TASR nezodpovedá za obsah týchto informácií. Zverejňovanie vyhlásení, stanovísk a oznámení orgánov verejnej moci vykonáva TASR v zmysle § 3, ods. 5 zákona č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky ako službu vo verejnom záujme.

Copyright © TASR 2015

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.