OZNÁMENIE: Stanovisko MH SR k informáciám o elektrárni na Ipli
Ministerstvo na tento projekt vydalo osvedčenie na základe zákonom stanovených náležitostí a podmienok (§ 12 zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike) pre spoločnosť Hyco, a. s.
Ministerstvo neeviduje žiadnu ďalšiu žiadosť o osvedčenie pre investičný zámer v danej lokalite, ani v jej okolí.
Podľa legislatívy je súčasťou žiadosti o osvedčenie pri energetickom zariadení na výrobu elektriny s celkovým inštalovaným výkonom nad 30 MW aj preukázanie odbornej spôsobilosti a skúseností pri prevádzke energetického zariadenia. Skúsenosť žiadateľ preukazuje zoznamom prevádzkovaných energetických zariadení v čestnom vyhlásení alebo zoznamom energetických zariadení prevádzkovaných osobou s podstatným vplyvom na činnosť a rozhodovanie žiadateľa v čestnom vyhlásení. Na účely tohto ustanovenia sa podstatným vplyvom rozumie podiel na základnom imaní žiadateľa vo výške minimálne 34 %. Žiadateľ doložil splnenie týchto ustanovení zoznamom energetických zariadení prevádzkovaných osobou s podstatným vplyvom na činnosť a rozhodovanie žiadateľa.
Štát nebude nijako finančne participovať na projekte prečerpávacej vodnej elektrárne Ipeľ. Vyrobená elektrina bude umiestnená na trhu s elektrinou v našom regióne, vzhľadom na charakter zariadenia, vrátane oblasti poskytovania podporných služieb, pričom štát negarantuje žiaden odber elektriny z tejto elektrárne.
Je vecou investora, resp. budúceho prevádzkovateľa elektrárne, komu, v akom objeme a za akú cenu bude vyrobenú elektrinu predávať. Vzhľadom na charakter predmetného energetického zariadenia, t. j. ide o prečerpávaciu vodnú elektráreň – za elektrinu z obnoviteľných zdrojov energie sa nepovažuje elektrina v prečerpávacej vodnej elektrárni (§ 2 ods. 1 písm. b) zákona č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie) – výroba elektriny z predmetného zdroja nepodlieha podpore ani odberom elektriny, ani doplatkom (cenovej podpore výkupnou cenou).
Štát sa v tomto prípade k ničomu nezaviazal. Negarantuje žiaden dlhoročný odber ani výkupnú cenu. Investičný zámer a jeho návratnosť je rizikom súkromného investora.
Zákon o energetike v danej veci nezakazuje vyhovieť žiadosti na rovnaký alebo obdobný investičný zámer. Osvedčenie je totiž len jedným z podkladov pre územné a stavebné konanie. Osvedčuje, že projekt je v súlade s energetickou politikou a nedáva nikomu výhradné právo na realizáciu, resp. výstavbu. Je vecou ďalších procesov (EIA, územné a stavebné konanie), kto stavbu (projekt) zrealizuje.
Nejde o projekt malej vodnej elektrárne, ale o projekt prečerpávacej vodnej elektrárne, ktorého realizácia je dlhodobejšieho charakteru. Potreba zdrojov na výrobu elektriny vrátane zdrojov pre poskytovanie regulačného výkonu je definovaná v Energetickej politike, ktorá posudzuje potrebu zdrojov s dlhodobým výhľadom.
Informáciu TASR poskytol Michal Dzurjanin z komunikačného oddelenia MH SR.
UPOZORNENIE:
TASR zverejňuje vyhlásenia, stanoviská, oznámenia v pôvodnom znení, dodanom zadávateľom, bez redakčnej úpravy. V zmysle § 5, ods. 2 zákona č. 167/2008 Z. z. o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve TASR nezodpovedá za obsah týchto informácií. Zverejňovanie vyhlásení, stanovísk a oznámení orgánov verejnej moci vykonáva TASR v zmysle § 3, ods. 5 zákona č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky ako službu vo verejnom záujme.
Copyright © TASR 2015
K téme
