Nemecko hľadá spôsoby, ako podporiť rozvoj elektromobility
Po nemeckých cestách teraz jazdí zhruba 50.000 áut s čisto elektrickým pohonom a dvojnásobný počet hybridov. Zákazníkov odrádza od nákupu vozidiel poháňaných elektrinou najmä ich výrazne vyššia obstarávacia cena, problém je pre nich tiež nedostatočná sieť nabíjacích staníc, ktorá chýba predovšetkým na cestách medzi mestami.
Nemecko v súčasnosti podporuje elektromobily tým, že ich oslobodzuje od dane z vlastníctva motorového vozidla. Vodiči tak ročne ušetria okolo 150 eur, obstarávacia cena čisto elektrických áut je však dvoj až trojnásobná oproti rovnakým modelom v benzínovej alebo dieselovej verzii.
Gabriel teraz navrhuje, aby štát vyplácal pri nákupe nového elektromobilu novým vlastníkom jednorazovú prémiu 5000 eur. Na financovaní tejto prémie by sa mal podieľať aj automobilový priemysel, firmy by podľa ministrovho návrhu mali odvádzať časť zisku do zvláštneho fondu, z ktorého by sa kryla zhruba tretina výšky poskytovanej prémie.
S Gabrielovým návrhom súhlasí ministerka životného prostredia Barbara Hendricksová a má tiež podporu bavorskej vlády, pretože v najväčšej spolkovej krajine je silný automobilový priemysel, ktorý v rozvoji elektromobility vidí príležitosť pre ďalší rast. Ostro sa proti zámeru stavia minister financií Wolfgang Schäuble, ktorý ho považuje za formu štátnej podpory pre jedno priemyselné odvetvie.
Okrem vysokej ceny elektromobilov bráni ich rozvoju taktiež bráni obmedzená kapacita používaných batérií. Podľa Spolkového úradu pre motorové vozidlá (KBA) sa priemerný dojazd elektromobilov pohybuje okolo 160 kilometrov na jedno nabitie, výrazné zlepšenie sa dá očakávať až s príchodom novej generácie batérií. Kvôli obmedzenému dojazdu je preto elektromobil vhodné auto do mesta, ale nie na dlhšie cesty, pretože medzi mestami nie je dostatočne hustá sieť nabíjacích staníc. Podľa Gabriela by preto vláda mala viac investovať do vybudovania infraštruktúry pre elektromobily.
Minister hospodárstva očakáva, že sa o jeho pláne na podporu elektromobilov rozhodne v marci. Podľa niektorých kritikov však nemusí rozvoj vozidiel s elektrickým pohonom prispieť k obmedzeniu emisií oxidu uhličitého (CO2), ktoré si od neho Nemecko sľubuje. Štúdia Frauenhoferovho inštitútu pre ministerstvo dopravy vlani ukázala, že pri výrobe elektromobilu vzniká o 60 % viac emisií CO2 než pri výrobe klasického auta a rozdiel sa vyrovná až po prejdení 100.000 kilometrov.
ČTK, energia.sk