Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
30. novembra 2016 Plyn a ropa od Energia.skTASR

MOL reaguje novou stratégiou na zmenu podmienok v ropnom priemysle

Aktuálny kurz akcie MOL neodráža potenciál koncernu, uviedol Hernádi v rozhovore pre nemecký denník Handelsblatt. Aktuálna situácia je pre ropné a plynárenské firmy komplikovaná a núti ich hľadať nové stratégie.

„Pohyby na ropnom trhu už dlhší čas nezodpovedajú základným cyklom ropného priemyslu, ako sme ich doteraz poznali. Vidíme principiálne posuny na trhu,“ povedal Hernádi. Preto MOL prijal novú stratégiu, ktorej časový horizont siaha až do roku 2030.

Jedným z hlavných faktorov, ktorý zmenil podmienky v ropnom priemysle, je podľa Hernádiho globálne otepľovanie. Politici z tohto dôvodu prijímajú opatrenia na obmedzenie emisií kysličníka uhličitého, na čo musia reagovať producenti fosílnych nosičov energie. Rovnako sa v tejto súvislosti mení správanie spotrebiteľov. Každý sa chce totiž správať ekologicky.

Hernádi si myslí, že niekdajšie zlaté časy pre ropný priemysel, keď barel (159 litrov) stál vyše 100 USD (94,55 eura), sú nenávratne preč. Vtedajšia situácia totiž spôsobila, že sa masívne investovalo do alternatívnych energií, čo následne viedlo k poklesu dopytu po rope a plyne. „Vidíme tieto globálne trendy a reagujeme na ne.“

Cieľom skupiny MOL je podľa Hernádiho stať sa vedúcim petrochemickým koncernom v strednej a východnej Európe, „keďže význam fosílnych palív sa bude v najbližších desaťročiach znižovať – predovšetkým v krajinách, v ktorých pôsobíme. To znamená, že ťažba ropy a plynu v budúcnosti na rozdiel od našich konkurentov pre nás už nebude najdôležitejšia, ale stane sa z nej dôležitá súčasť nášho integrovaného obchodného modelu.“

Hernádi upozornil, že táto stratégia by mala znížiť závislosť koncernu od vývoja cien na medzinárodnom ropnom trhu. „Viedenské rozhodnutia kartelu OPEC budú pre nás oveľa menej dôležité.“

MOL plánuje na dosiahnutie tohto cieľa posilnenie svojej pozície na petrochemickom trhu. To je spojené s výrobou nových produktov, ktoré majú zvýšiť ziskovú maržu skupiny. Koncern chce v najbližších 15 rokoch investovať do vývoja nových produktov a získania licencií 4,5 miliardy USD.

Súčasťou novej stratégie skupiny je aj prestavba rafinérií. Aktuálne je 70 % ich produkcie zameraných na výrobu benzínu, pričom tento podiel by mal do roku 2030 klesnúť pod 50 %. Na to sú však potrebné rozsiahle investície. „Chceme zvýšiť flexibilitu našich rafinérií, aby sme novými produktmi mohli urýchlene reagovať na zmeny na trhu,“ uviedol Hernádi.

MOL prostredníctvom nákupov zvýšil počet svojich čerpacích staníc zo 450 na celkovo na 2000. Podľa Hernádiho je koncern aktuálne spokojný so svojou pozíciou v tejto oblasti na trhoch v strednej a východnej Európe. „Avšak v prípade vhodnej príležitosti sme aj v budúcnosti pripravení sa jej chopiť. Sme otvorení ďalším nákupom. Už dnes sme v našom regióne najsilnejším koncernom. Túto pozíciu chceme ešte viac posilniť.“

Hernádi však upozornil na to, že v budúcnosti sa zrejme zmení obchodný model čerpacích staníc. „MOL nemá z môjho pohľadu 2000 čerpacích staníc, ale 2000 predajných miest s výhodnou polohou a vysokou návštevnosťou zákazníkov.“

Podľa Hernádiho dôležitým dnešným trendom je takzvaná zdieľaná ekonomika, ktorá by mohla dramaticky zmeniť aj podnikateľský model koncernu. „Prečo neponúkame na každej čerpacej stanici car-to go? Prečo by sa nemohli stať bývalé čerpacie stanice súčasťou logistického reťazca, kde sa môžu vyzdvihovať balíky a poskytovať služby? Prečo neponúka každá čerpacia stanica alternatívne energie? Chceme úplne zmeniť naše podnikanie v tejto oblasti.“

(1 EUR = 1,0576 USD)

Copyright © TASR 2016

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.