Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
7. januára 2011 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

Masový rozmach elektromobilov zatiaľ nečakajte, tvrdia manažéri automobiliek

Hoci automobilové spoločnosti investujú nemalé financie do rozvoja vozidiel s hybridným a elektrickým pohonom, ich hromadné rozšírenie je v blízkej budúcnosti málo pravdepodobné. „S rastúcim počtom vozidiel poháňaných novými technológiami sa stále viac diskutuje o bezpečnostných rizikách, napríklad o riziku vznietenia batérií. Výrobcovia áut a ich dodávatelia tak majú šancu prevziať vedenie v otázke bezpečnosti nových technológií a získať tým významnú konkurenčnú výhodu,“ skonštatoval analytik Jan Linhart.

V pretekoch o vedúcu pozíciu v inováciách zameraných na alternatívne palivá, či pohony až 68 % hlavných hráčov radšej vstúpi do spoločných podnikov s dodávateľmi namiesto toho, aby realizovali projekty samostatne. Spoluprácu preferujú výrobcovia z Európy alebo Ameriky. Naopak ázijské firmy uprednostňujú financovanie týchto investícií pôžičkami.

Kartami zamieša „riešenie mobility“

Zatiaľ čo svet čaká na cenovo dostupné elektromobily, pravidlá hry by podľa analytikov mohlo zmeniť riešenie mobility. To je nový obchodný model, kedy jeden alebo viacero dodávateľov poskytuje komplexné riešenie dopravy. To môže mať podobu napr. krátkodobých prenájmov automobilov alebo rôznych spôsobov prepravy, ktoré zákazníka, čo najúčelnejšie a najefektívnejšie dostanú z bodu A do bodu B. Napriek tomu len 9 % respondentov predpokladá, že riešenie mobility bude predstavovať významnú súčasť ich stratégie. Niektorí výrobcovia, napr. Daimler, Peugeot alebo BMW, však už do tejto oblasti investujú.

„Táto zmena sa ale najprv premietne vo veľkých mestách, kde vysoká koncentrácia obyvateľstva a stále rastúce problémy s dopravou spoločne s požiadavkami na zlepšovanie životného prostredia nútia hľadať nové koncepty individuálnej prepravy. V ČR je preto v strednodobom horizonte pre testovanie a prípadné uvedenie nových modelov zaujímavá iba Praha a centrá niektorých krajských miest,“ doplnil Linhart.

V Európe a Severnej Amerike rastie dopyt po jednoúčelových vozidlách. Zákazníci z rozvíjajúcich sa trhov ako je Čína požadujú najmä bezpečné a cenovo dostupné vozidlá. Globálni výrobcovia automobilov preto hľadajú spôsob ako sa týmto dramatickým zmenám na trhu prispôsobiť. Hlavný podiel na raste vo všetkých kategóriách vozidiel budú mať v nasledujúcich 5 rokoch autá s hybridným pohonom a elektromobily, myslí si 80 % respondentov prieskumu. 

Automobilky musia hľadať nové trhy

Hlavný problém v sektore budú aj naďalej predstavovať nadbytočné kapacity. Platí to rovnako pre vyspelé ako aj rozvíjajúce sa trhy. Takmer dve tretiny z opýtaných manažérov sa domnieva, že najviac nasýtené sú trhy v USA, Japonsku a Nemecku. Do 5 rokov by k nim mala pribudnúť aj Čína a India. Za východisko z tejto situácie považujú zástupcovia automobiliek zvýšený export na nové trhy.

Prieskumu sa zúčastnilo 200 vrcholových manažérov v automobilovom priemysle. Viac než polovica z nich pôsobí ako riaditelia organizačných jednotiek alebo na vyššej pozícii. Celkom 55 % účastníkov pochádzalo z regiónu EMEA, ktorý zahŕňa celú Európu, Blízky východ  a Afriku, 27 % bylo z Ázie a oblasti Pacifiku a 22 %zo Severnej, Strednej a Južnej Ameriky.

ČTK, energia

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.