Kedy prestal byť SPP monopolom?
To, že žiadna firma nemala až do roku 2011 záujem dodávať zemný plyn domácnostiam na Slovensku, je druhá vec. Nebola to záležitosť žiadneho „monopolu“ SPP, ako sa môže na prvé prečítanie správy zdať. Objavím Ameriku, ak napíšem, že to bol iba logický dôsledok mixu troch okolností:
- k biznisu nepriateľsky nastavená cenová regulácia,
- zvláštne maniere regulátora,
- a veľmi malá zákonom povolená maximálna marža nad rámec oprávnených nákladov.
A dokonca nie je tak celkom pravda, že SPP bol do roku 2011 jediným dodávateľom plynu pre domácnosti. Bola tu napr. i firma Geon, ktorá sa však nesústredila na domácnosti plošne, ale zásobovala iba tie, ktoré žili v bytovom komplexe, ktorý firma postavila. Ale i zopár desiatok domácností je dôkazom, že o podnikateľské možnosti ponúkané zákonom nebol zo strany firiem záujem pre niečo iné ako pre „monopol“.
Dobré správy pre spotrebiteľa
To, že domácnosť Martina Ondka uteká od Slovenského plynárenského priemyslu k vlastnej spoločnosti Magna E.A., ako i to, že ČEZ Slovensko už nejaký ten piatok reálne podpisuje zmluvy so slovenskými domácnosťami, to všetko sú veľmi dobré a pre spotrebiteľa povzbudivé správy.
Motivátorom domácností k zmene dodávateľa zemného plynu má byť predovšetkým cena. Ale na druhej strane je trošku omylom tvrdiť, že SPP je drahší pre „vraj nevýhodný kontrakt“ s Gazpromom, ako sa dá čítať medzi riadkami v spomenutej správe. Určite, spot je kľúčový pre aktuálnu cenovú výhodu nových hráčov, avšak to nevypovedá nič o údajnej nevýhodnosti dlhodobého kontraktu, ako to ono médium zjednodušene tvrdí.
Rozdiel medzi dlhodobým kontraktom a krátkym (spotovým) trhom je najmä kvalitatívny. Zatiaľ čo hlavnou myšlienkou dlhodobých kontraktov je bezpečnosť dodávok a záruka rozvoja infraštruktúry, cieľom spotového trhu je predať nepotrebné nadbytky tým, ktorí majú akútny nedostatok (veľmi zjednodušene). V praxi to znamená, že ak má dodávateľ v portfóliu zopár klientov, dokáže ich zásobovať aj nákupom komodity na spote (a teda lacnejšie). Ale ak má v portfóliu státisíce domácností, musí viac plánovať, aj za cenu menšej cenovej flexibility.
Preto i ČEZ Slovensko a Magna E.A., ale i ďalší, ktorí prídu na trh v budúcnosti, ak sa stanú počtom klientov rovnocennými hráčmi voči SPP, zákonite budú musieť uzatvárať „vraj nevýhodné“ kontrakty s Gazpromom alebo s inými producentmi, ktorí budú na trhu.
Prečo prichádza konkurencia až teraz?
Byť na trhu prvým resp. medzi prvými je vecou prestíže, dvojnásobne ak firma dokáže vystihnúť správne načasovanie. A indícií o správnom načasovaní je niekoľko:
- zmenila sa vláda, pričom súčasný minister sa hlási k zníženiu vplyvu štátu a odpolitizovaniu energetického biznisu,
- skôr či neskôr príde nové vedenie sústavy regulačných orgánov, pričom odbornosť regulátora je popri slobodnom podnikaní ďalšou prioritou vlády,
- rok 2011 by mal byť rokom zavádzania 3. liberalizačného balíka do praxe, ktorý okrem iného kladie veľmi silný dôraz na slobodu spotrebiteľa voliť si veľmi jednoducho a rýchlo medzi dodávateľmi energií,
- na konci tohto roka sa skončí súčasné regulačné obdobie a model „price cap“, pričom po skúsenostiach s cenotvorbou v regulovaných segmentoch v roku 2010 možno od roku 2012 predpokladať návrat k modelu „revenue cap“,
- postupná nutnosť skôr alebo neskôr reflektovať vízie Bruselu – medzi nimi i budúcu úplnú dereguláciu a vytváranie niečoho, čo by sa mohlo nazvať jednotným trhom EÚ s energiami (i keď je pravda, že tento posledný bod je nateraz skôr strednodobou víziou ako okamžitou nutnosťou).
Obchodná príležitosť
Naviac, ČEZ Slovensko a Magna E.A. vstupujú do segmentu domácností na trhu, ktorý sa vyznačuje tým, že je v EÚ dvojkou, pokiaľ ide o hustotu plynodovnej distribučnej siete – teda plošnú dostupnosť zemného plynu ako energonosiča (číslom jeden je Holandsko). Navyše trh s domácnosťami nebol dodnes de facto rozdelený.
Teda nie koniec monopolu, nie nevýhodný dlhodobý kontrakt s ruským dodávateľom, ale obchodná príležitosť je motivátorom obchodnej súťaže o to, kto bude dodávať zemný plyn domácnostiam na Slovensku a aký podiel trhu ovládne. V konečnom dôsledku je to výzva nielen pre nových hráčov ako ČEZ Slovensko alebo Magna E.A., ale i pre tradičného dodávateľa SPP, ktorý bude musieť čeliť obdobnej situácii ako RWE v Čechách, ktorú jej šéf Martin Herrmann popísal nasledovne: „Keď na trh vstúpite ako dominantný hráč, potom už svoj podiel na trhu môžete iba strácať, je to logické.“