Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Stanislav Janis - SITA
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Ilustračná snímka: Stanislav Janiš. Foto: SITA.
20. januára 2012 Ostatné od Energia.skSITA

Hospodársky výbor nerokoval o energetických zákonoch

Parlamentný hospodársky výbor vo štvrtok (19.1.2012) nerokoval o energetických zákonoch, vďaka ktorým by sa mal zaviesť do slovenskej legislatívy tretí energetický liberalizačný balíček. Predseda hospodárskeho výboru Stanislav Janiš (SDKÚ-DS) uviedol, že výbor nebol uznášaniaschopný. Hospodársky výbor ako gestorský výbor tak nemohol zapracovať do energetických zákonov pripomienky a nemohol k nemu pred druhým čítaním zaujať stanovisko. „Časť poslancov sa rozhodla, že je im kampaň prednejšia ako práca vo výbore. Veľmi ma to mrzí, lebo sme mali spolu s prítomnou energetickou verejnosťou rokovať na odbornej úrovni o tak dôležitých zákonoch,“ povedal Janiš. Na rokovaní výboru chýbalo sedem poslancov z toho štyria koaliční.

Podľa Janiša zákony o energetike a o regulácii v sieťových odvetviach sú „šité horúcou ihlou“. Preto by podľa neho mali poslanci v druhom čítaní buď zákony veľmi opraviť, alebo by ich nemali ani schváliť. „Ministerstvo hospodárstva zákony podcenilo. Samotné ministerstvo ku dnešnému dňu pripravilo vyše päťdesiat pozmeňujúcich návrhov. I to svedčí o tom, ako sa tejto problematike venovali,“ dodal Janiš s tým že zákony majú veľa procesných chýb, ktoré by mali v praxi rôznu interpretáciu. Ministerstvo však Janišove slová odmietlo. Podľa vyhlásenia k príprave zákonov pristupuje maximálne zodpovedne. „Príprava tretieho energetického balíčka bola veľmi náročnou a zodpovednou úlohou. Okrem implementácie smerníc Európskej Komisie bolo nutné zohľadniť aj množstvo podnetov zo strany účastníkov trhu. Celý proces prípravy trval viac ako rok,“ uviedlo ministerstvo.

„Ak pán Janiš hovorí, že 50 pozmeňujúcich návrhov pri zákone takéhoto rozsahu bolo príliš veľa, je potrebne dodať, že išlo najmä o legislatívno-technické úpravy a pri obdobných zákonoch v roku 2004, kedy sa pripravoval nový zákon o energetike a novela zákona o regulácií, bolo v rámci prerokovania predložených spolu 120 pozmeňujúcich návrhov,“ upozornil minister hospodárstva Juraj Miškov.

Šéf hospodárskeho výboru už veľmi neverí, že je ešte v silách poslancov, aby opravili energetické zákony počas druhého čítania. „Nerád by som sa na sklonku volebného obdobia podpísal pod niečo, čo o pol roka môže spôsobovať problémy. Preberiem tieto zákony ešte na našom poslaneckom klube so všetkými plusmi a mínusmi. Nebudeme to schvaľovať pod tlakom, že to musí byť schválené kvôli možným sankciám od EÚ. Nemusíme nič. Keď vláda aj ministerstvo kľudne čakali rok a pol, no tak už počkáme aj ďalší polrok,“ konštatoval Janiš.

Slovensko malo zapracovať tretí balíček do marca minulého roka. Po zavedení tretieho energetického liberalizačného balíčka by si mali polepšiť najmä odberatelia energií. Podľa nového zákona o energetike budú môcť napríklad odberatelia zmeniť dodávateľa elektrickej energie alebo zemného plynu v priebehu troch týždňov a bez poplatkov. Po prijatí návrhu energetického zákona by mal mať odberateľ elektriny a plynu z kategórie domácnosti taktiež právo odstúpiť od zmluvy počas takzvanej lehoty na rozmyslenie v dĺžke siedmich pracovných dní odo dňa uzavretia zmluvy. Novým zákonom by sa tiež mala zaviesť nová definícia pojmu zraniteľný odberateľ elektriny. Spotrebitelia by mali mať po implementácii energetického balíčka právo dostať konečné vyúčtovanie do štyroch týždňov po zmene dodávateľa, či právo na zrozumiteľné údaje o svojej spotrebe a cene elektriny a plynu.

Návrhy energetických zákonov taktiež obsahujú nový režim možností, ako oddeliť výrobné činnosti a dodávateľské činnosti od prevádzky prenosovej sústavy alebo prevádzky prepravnej siete. Oddelenie výroby a dodávky elektriny od prenosovej sústavy sa bude podľa návrhu realizovať prostredníctvom modelu úplného oddelenia vlastníctva. Oddelenie výroby a dodávky plynu od prepravnej siete bude možné využitím troch modelov, a to úplné oddelenie vlastníctva, vytvorenie nezávislého prevádzkovateľa siete a zriadenie nezávislého prevádzkovateľa prepravnej siete. V oblasti plynárenstva preferuje rezort hospodárstva zriadenie nezávislého prevádzkovateľa prepravnej siete ITO (Independent Transmission Operation), čo znamená posilnené účtovné a právne oddelenie prevádzkovateľa prepravy. Návrh zákona o regulácii v sieťových odvetviach definuje postavenie a kompetencie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) a Rady pre reguláciu.

Pravidlá obsiahnuté v právnych aktoch tretieho energetického balíčka, ktorý vznikol na pôde Európskej únie, sú zamerané najmä na podporu liberalizácie trhu s elektrinou a plynom, na zlepšenie práv spotrebiteľov, či na posilnenie právomoci a nezávislosti regulačných orgánov. Energetický balíček obsahuje aj ustanovenia o vytvorení nezávislej inštitúcie, európskej Agentúry pre spoluprácu regulačných orgánov v oblasti energetiky, ktorej hlavnou úlohou bude vytvárať rámec pre spoluprácu regulačných orgánov členských štátov Európskej únie.

(c) SITA

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.