Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Dobijacia stanica Kosice
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Dobíjacia stanica pre elektromobily v Košiciach. Foto: VSE.
19. apríla 2011 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

Elektromobilita: Amsterdam chce 750 dobíjacích staníc

Holandsko chce, aby po jeho cestách jazdilo do štyroch rokov 10 tis. elektromobilov. Tomuto cieľu má pomôcť plošná inštalácia verejných nabíjacích staníc. V samotnom centre Amsterdamu by ich malo byť do roku 2015 rokov 125, v širšom regióne spolu 750.

Projekt budú realizovať holandský Essent a nemecký koncern RWE. Holandská firma si vybrala nemeckého partnera pre jeho doterajšie skúsenosti: „Nabíjacie stanice, ktoré sa inštalujú v Amsterdame, inštalovalo RWE doteraz vo viacerých európskych krajinách, vrátane Nemecka, Poľska, Maďarska a Rakúska,“ vyhlásil Peter Terium, výkonný riaditeľ spoločnosti Essent.

V súčasnosti je na území Holandska dostupných už viac ako 100 verejných dobíjacích staníc pre elektromobily. Vo februári 2011 bolo na tamojší automobilový trh uvedených prvých 100 kusov vozidiel Nissan Leaf. V budúcnosti holandské úrady uvažujú o podpísaní dohôd o dodávke elektromobilov aj s výrobcami PSA a Mitsubishi.

Súčasný rok 2011 je kľúčovým rokom elektromobility v Holandsku, myslí si Christine Van’t Hull, manažérka pre komunikáciu projektu „Amsterdam Electric“, ktorý zastrešuje amsterdamská samospráva. Na svetovom kongrese WFES 2011 v Abú Dhabi doplnila, že v prospech elektromobility hovorí aj silné ekologické cítenie obyvateľov Holandska. V jeho dôsledku sa napríklad dnes podieľajú bicykle na dopravnom mixe v hlavnom meste 39 percentami.

Dobíjacia stanica je i v Košiciach

Skupina RWE prevádzkuje spolu viac ako 800 nabíjacích staníc pre elektromobily v 14 európskych krajinách. Medzi nimi i na Slovensku – dcérska spoločnosť Východoslovenská energetika otvorila minulý rok na jeseň v Košiciach prvú verejnú dobíjaciu stanicu. Nateraz má viac osvetový ako praktický význam, nakoľko príchod elektromobilov na slovenský trh sa ešte len plánuje a bude veľmi postupný.

WFES 2011: Plnohodnotná elektromobilita až po roku 2020

Elektrické vozidlá potrebujú ešte veľa zdokonalení, najmä pokiaľ ide o dojazd, batériové technológie, či komfort a efektívnosť elektromotorov, vyhlásil na januárovom svetovom kongrese WFES 2011 v Abú Dhabi Herbert Kohler, viceprezident pre elektromobilitu automobilky Daimler.

Z európskeho hľadiska sa očakávajú dva zlomové roky pre rozvoj elektromobility: 2015 a druhá vlna 2020, doplnil Kohler. Odvolal sa pritom na analýzy Deutsche Bank, Global Insights a agentúry Rolanda Bergera. Za tieto dve vlny označil začiatok plošného komerčného predaja prvých elektromobilov (2015) a neskôr nástup novej generácie modelov (2020). Za spoločnosť Daimler ako príklad uviedol, že výlučne elektrický Mercedes A bude ako prototyp pripravený na prelome rokov 2013 – 2014 a následne pôjde do pásovej výroby. Hybridný predchodca Mercedes A F-cell existuje od roku 2004.

Henrik Fisker z americkej spoločnosti Fisker Automotive je v odhadoch opatrnejší. Podľa neho, prvým zlomovým rokom bude až rok 2026, kedy prídu na trh elektromobily s dlhým dojazdom. O plnohodnotnej elektromobilite bude podľa neho možné hovoriť až o ďalšie dva roky neskôr.

Rozhodujúcim kritériom bude podľa Fiskera cena technológií. Ako príklad uviedol plochú televíznu obrazovku: V roku 1997 bola cena jedného kusu na americkom trhu 20 tis. USD, dnes je to 500 USD. Cena technológie za ostatných 14 rokov klesla o viac ako 97 percent. Obdobný scenár predpovedá aj technológiám elektromobility. Fisker Automotive ponúka v súčasnosti prototyp Fisker KARMA – automobil využívajúci na pohon elektrickú energiu v kombinácii so stlačeným zemným plynom CNG. V takejto kombinácii dokáže vodičovi ponúknuť výkon 403 konských síl a dojazd 400 km.

Írsko: Do konca roka cieľ 3.500 dobíjacích staníc

Elektromobilitu rozvíja i Írsko. Ako testovacia krajina má niekoľko výhod: existuje tu len jeden prevádzkovateľ distribučnej elektrickej siete a krajina si stanovila cieľ – využívať obnoviteľné zdroje v energetickom mixe na úrovni 42 percent. Elektrická energia z OZE by sa mala generovať najmä vo veterných elektrárňach.

Paul Mulvaney (ESB eCars) vyhlásil, že hlavnou myšlienkou je zvyšovanie miery efektívnosti využívania energie. Írska vláda súčasným modelom automobilov okrem toho sprísňuje emisné ciele. V roku 2010 museli predávané kusy spĺňať limit 150 gramov CO2 na kilometer jazdy, v roku 2015 to bude 130 gramov CO2 na kilometer jazdy.

Okrem emisných limitov má Írsko i iný cieľ – do konca aktuálneho roka 2011 sprevádzkovať 3.500 verejných dobíjacích staníc po celej krajine. Ku koncu roka 2010 ich bolo k dispozícii 1.500, z toho 50 rýchlodobíjacích.

Elektromobilita je podľa Mulvaneyho výhodná a už sa postupne rozvíja. Kľúčovou pre jej ďalší rozvoj však bude predovšetkým záujem investorov. Motiváciou pre ich záujem môže byť i štatistika efektívnosti vyžívania energie „tank-to-wheel“, teda miera využitia energie od momentu načerpania paliva po jeho využitie pre pohon vozidla:

  • automobil na benzínový pohon má efektívnosť 15 percent,
  • automobil na naftový pohon má efektívnosť 20 percent,
  • automobil na stlačený zemný plyn (CNG) dosahuje efektívnosť 37 percent,
  • automobil na elektrický pohon môže dosiahnuť efektívnosť až 68 percent.

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.