Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
10. júna 2011 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

Elektromobilita je viac PR ako biznis. Nateraz

„V súčasnosti je nosným PR, nie je to zatiaľ reálny biznis,“ povedal na tému elektromobility Michal Kožár zo spoločnosti Východoslovenská energetika (VSE), ktorá na konci mája v Bratislave organizovala okrúhly stôl k elektromobilite. 

V rámci diskusií tiež odznela informácia, že v horizonte 2 – 3 rokov by sa niektorý z elektrických modelov Volkswagen mohol vyrábať i v bratislavskom závode.

Samospráva môže pomôcť

„Určite mestá a obce môžu byť tými, ktorí toto smerovanie podporia a ak nepodporia, môžu byť tými, ktorí nebudú vytvárať prekážky,“ vyhlásil Milan Muška zo Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS). Nateraz však podľa neho nie je elektromobilita pre samosprávu priorita: „Sme ochotní do projektu pristúpiť do budúcnosti ako partner [..] a viesť k tomu i mestá.“ ZMOS si elektromobilitu môže zaradiť medzi svoje priority a zahrnúť do existujúcich koncepcií a vízií, doplnil.

Ekológia vs. peniaze

Na Slovensku je registrovaných zatiaľ iba niekoľko elektromobilov. Nepomerne viac ale slovenskí vodiči využívajú hybridy. Prevládajú značky Peugeot, Toyota, BMW a Mercedes.

„Efektívny nástroj je iba motivácia v podobe peňazí,“ zhodli sa účastníci v rámci neformálnej diskusie. Pokiaľ ide o ekologický faktor, tu existuje priestor pre samosprávu, aby vzdelávala občanov. Samospráva by tiež mala prijímať opatrenia, ktoré budú motivovať k využívaniu elektrických vozidiel, napríklad vo vyčlenených mestských štvrtiach, kde je hustota dopravy vysoká, doplnila Mária Nováková zo Združenia automobilového priemyslu. 

Elektromobilitu nemožno podporovať samostatne

Asi polovica súčasného vozového parku na Slovensku je stará a spĺňa emisné kritéria EURO 0, čo znamená, že pri jazde takéto vozidlá produkujú 10-násobne viac emisií než jazda vozidiel, ktoré sa dnes na trh uvádzajú ako nové, spresnila Nováková.

Dnes je automobilka pri výrobe klasických motorov zaťažená prísnymi limitmi a preto by bolo lepšie elektromobilitu podporovať v súčinnosti s výrobou klasických motorov, doplnila Nováková. Už na vozidlá s tradičným naftovým alebo benzínovým motorom sa uvaľujú prísne kritériá, preto sa hlavné úsilie výrobcov zameriava týmto smerom. Elektromobilita tak môže byť v tomto čase skôr doplnok, nie hlavná aktivita, myslí si.

Slovensko nie je cieľový trh

Niektoré firmy na slovensku v rámci svojich PR reklamých aktivít nakúpili do svojej flotily elektromobil. Ich predstavitelia sa zhodujú, že keď sa informovali u dovozcov jednotlivých značiek, dostali veľmi často odpoveď, že pre danú automobilku nie je slovenský trh v súčasnej dobe cieľovým.

Na trh prídu ďalšie modely

Najviac vozidiel na elektrický pohon zatiaľ umiestnil na Slovensku výrobca Peugeot. „Na slovenskom trhu sme v začiatkoch. [..] Je pravda, že vstupná cena je vysoká, preto je jasné, že elektomobily budú pribúdať na slovenských cestách iba vtedy, ak pôjde Slovensko cestou iných krajín“, kde exitujú schémy finančnej podpory alebo iné opatrenia, vyhlásil za okrúhlym stolom Matúš Paľa, zástupca Peugeot-u.

Paľa doplnil, že automobil Peugeot Partner príde na slovenský trh čoskoro ako prvý úžitkový model. Podobnú snahu a iniciatívu má Renault s modelom Kangoo. Do budúcnosti sa tiež môže očakávať príchod modelu Nissan Leaf na slovenský trh, ktorý je formálne dostupný, ale reálne zatiaľ v cenníkoch nefiguruje.

Názory odzneli v rámci Okrúhleho stola k téme e-mobilita, ktorý sa uskutočnil 31. mája 2011 v Bratislave. Organizátorom okrúhleho stola bola spoločnosť Východoslovenská energetika (VSE), záštitu prevzalo Ministerstvo hospodárstva SR.

Text: (c) energia

Ilustračné foto: (c) SITA/AP Photo

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.