Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
plynový horák SITA
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
horák - ilustračná snímka Foto: SITA/Nina Bednáriková
1. apríla 2011 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

Elektrina a plyn: Opäť pozor na podomových predajcov

„Dňa 26.3.2011 Vás navštívia naši pracovníci, ktorí sú oprávnení spísať s Vami zľavy na odber elektriny a plynu do výšky 10 %. K tejto operácii si pripravte ročné zúčtovanie elektriny a plynu za r. 2010, za každé odberné miesto [..] Zápis sa vykonáva bez poplatku a náležitosti fakturácie zostávajú, ako na pôvodnej faktúre,“ stojí na ozname, ktorí si v polovici marca našli viacerí obyvatelia bratislavskej mestskej časti Dúbravka vo svojich vchodoch v panelákoch. Pod oznamom bolo uvedené meno firmy „ČEZ – České energetické závody“.

Sken oznámenia: na tejto linke.

ČEZ Slovensko: Od letáku sa dištancujeme

„ČEZ je ČEZ, neexistuje rozpísaná podoba tohto mena, ako je napísané v tomto oznámení. Agentúry, ktoré pre nás pracujú, musia mať akékoľvek marketingové tlačoviny od nás schválené. Pochopiteľne, že takéto oznámenie by schválenie nikdy nedostalo,“ uviedla pre portál energia.sk Eva Nováková, tlačová hovorkyňa skupiny ČEZ.

Nováková pripustila, že „mohlo dôjsť k pochybeniu jednotlivca“. Preto za spoločnosť ČEZ Slovensko uviedla, aby sa takto oslovení spotrebitelia ozvali; firma sľubuje prípady prešetriť a zjednať nápravu.

Obchodná inšpekcia: Leták je v poriadku

Leták spĺňa náležitosti podomového predaja a nie je v rozpore so 7-dňovou ochrannou lehotou spotrebiteľa, uviedla pre energia.sk tlačová hovorkyňa Ústredného inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) Danuša Krkošová. Preto, ak sa cíti spotrebiteľ podvedený, má zákonom stanovenú lehotu 7 dní na zjednanie nápravy: „Podľa predloženého letáku ide o podomový predaj. V prípade, že spotrebitelia podpísali zmluvu, alebo mienia tak urobiť, majú právo zo zákona do 7 pracovných dní od nej odstúpiť (bezdôvodne), a to písomne a preukázateľne – doporučeným listom. Dôležitá je pečiatka poštového úradu, a to posledný 7. deň.“

Krkošová však zdôraznila, že spotrebiteľ si musí dať pozor na to, čo podpisuje, konkrétne nesmie podpísať vyhlásenie, že si stretnutie s podomovým predajcom vyžiadal. „Máme poznatky, že niektoré firmy to tak robia, že dajú spotrebiteľovi podpísať, že si návštevu vyžiadal, a v tom prípade už nejde o podomový predaj. Potrebné je všetko presne prečítať ešte pred podpisom, ak už niekto chce niečo podpísať,“ zdôraznila.

Prečítať nestačí iba podpisovanú zmluvu, ale spotrebiteľ by si mal vo vlastnom záujme preštudovať aj obchodné podmienky, na ktoré zmluva odkazuje ako na svoju neoddeliteľnú súčasť.

Združenie spotrebiteľov: Leták je „neetický pamflet“

„Máme za to, že je to neprofesionálny, neetický pamflet – bez hlavičky či loga firmy, kde bolo zneužité meno ČEZ-u. Píše sa ani nie o zmluve, ale iba o oprávnení ‘spísať s vami zľavy’,” povedal pre energia.sk na adresu letáka Miroslav Tulák, výkonný riaditeľ Združenia spotrebiteľov Slovenska.

Združenie spotrebiteľov si však myslí, že ak zákazník niečo podpísal a po čase svoje rozhodnutie zmenil, môže tak urobiť v súlade s pravidlami podomového predaja: „Myslíme si, že je možné uplatniť ustanovenie o možnosti odstúpiť od zmluvy v lehote 7 pracovných dní podľa Zákona o podomovom a zásielkovom predaji,“ doplnil Tulák.

Západoslovenská energetika: Preštudujte si podmienky

Peter Kimijan (ZSE) v stanovisku pre energia.sk uviedol, že firma „v súvislosti s čoraz častejšími medializovanými správami o nekalých praktikách podomových predajcov elektriny opätovne odporúča spotrebiteľom, aby si akékoľvek  skutočnosti prezentované týmito predajcami overili u svojho súčasného dodávateľa elektriny a nič nepodpisovali medzi dvermi“.

„Žiadny obchodný zástupca alternatívnych dodávateľov, ktorý domácnostiam alebo podnikateľom ponúka zmenu dodávateľa, nekoná v mene ZSE,“ pripomenul Kimijan. Ako najčastejšie praktiky podomových predajcov uviedol prezentovanie sa ako nástupnícka firma tradičného dodávateľa a ponúknutie „zľavy“, v zásade vo výške do 10 %, zatajovanie ďalších poplatkov a sankcií, či požadovanie okamžitého podpisu zmluvy priamo na mieste, bez možnosti overenia si podmienok.

Text: energia

Ilustračné foto: SITA

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.