Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Autosalon 2012 SITA
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Ilustračné foto: Bratislavský autosalón 2012. Foto: (c) SITA
20. apríla 2012 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

E-mobilita nemá na Slovensku širší právny rámec

Rozvoj elektromobility a využívanie elektrickej energie v doprave má svoj základ vo viacerých právnych predpisoch Európskej únie. Spomedzi všetkých je dôležitá napríklad Smernica 2009/28/ES, ktorá definuje cieľ dosiahnuť do roku 2020 podiel 10 percent obnoviteľných zdrojov v doprave, uviedol v stredu (18.4.) na odbornom podujatí E-MOBILITY FÓRUM 2012 Slavomír Čauder (Giese&Partner). Doplnil tiež, že Európsky parlament vo svojom uznesení EP2011/C81 konštatuje, že elektrické vozidlá sú významnou sociálnou inováciou.

V rámci svojho príspevku sa Čauder zameral na podporné mechanizmy pre rozvoj e-mobility. Podľa neho je kľúčové, aby mali subvencie a podpora vopred obmedzený časový alebo objemový rámec. Inými slovami, ich cieľom má byť naštartovanie segmentu, ale nie jeho dlhodobá podpora, ktorá by v konečnom dôsledku deformovala trh. V praktickej rovine sa politikom tiež jednoduchšie komunikuje vopred obmedzená podpora, než podpora, ktorú treba s postupom času obmedzovať a napokon zrušiť.

Na Slovensku v súčasnosti neexistuje ucelený právny rámec pre podporu elektromobility, čo však nemusí byť zlé v prípade, ak sa Ministerstvo hospodárstva bude pri jeho vytváraní inšpirovať skúsenosťami a chybami zo zahraničia, myslí si Čauder. Podľa neho, kľúčové rozhodnutie sa týka rozhodnutia, či sa bude podpora zameriavať na stranu výskumu, vývoja a výroby elektrických vozidiel, alebo sa bude priamo dotovať nákup takýchto automobilov. „Ideálny je mix oboch,“ konštatoval. Potenciál pre podporu e-mobility majú na Slovensku: daňové úľavy, bezplatné využívanie diaľnic, parkovanie zadarmo, podpora budovania infraštruktúry pre e-mobilitu (nabíjacie stanice a pod.).

V krajinách EÚ sa podpora pre rozvoj e-mobility viaže spravidla na problematiku emisií v doprave. V tomto smere sa zvykne monitorovať i pôvod elektrickej energie, ktorá prúdi do vozidla cez dobíjaciu stanicu, vysvetľuje Čauder. Elektromobilita má v tomto smere najvyššiu pridanú hodnotu, ak sú zdrojom technológie, ktoré majú nižšiu alebo nulovú uhlíkovú stopu (jadro, niektoré OZE).

Inšpiráciou pre Slovensko môžu byť prístupy k elektromobilite v krajinách EÚ:

  • Najkomplexnejšiu podporu a najvyššiu mieru dotácií poskytuje e-mobilite Veľká Británia. Kupujúci sa môže uchádzať o bonus v hodnote 25 percent ceny elektrického vozidla (max. však 5 tis. libier). Vláda na výstavbu infraštruktúry vyčlenila 30 mil. libier, čo je suma, ktorá je dostatočná na vybudovanie 8,5 tis. staníc. Ďalších 80 mil. libier z verejných zdrojov je určených na výskum a vývoj technológií. Výsledkom je, že v súčasnosti sa v krajine nachádza už viac ako 2,5 tis. dobíjacích staníc a v priebehu minulého roka sa na britskom trhu predalo 1.052 kusov elektrických vozidiel.
  • Po cestách v Dánsku jazdilo ku koncu marca 2012 celkovo 658 elektromobilov, z ktorých 380 bolo registrovaných v roku 2011. Pre porovnanie, celkový počet registrovaných vozidiel v krajine je viac ako 2,1 mil. Dánska vláda sa zaviazala do konca roka 2012 implementovať mechanizmus daňových úľav pre elektrické vozidlá (s výnimkou oslobodenia od dane pri registrácii vozidla). Úľavy budú v praxi znamenať, že elektrické vozidlá bude možné zakúpiť s úsporami až do výšky 7 tis. eur.
  • Vo Švédsku funguje systém priamych dotácií pri kúpe elektrického vozidla. Podpora je vyčíslená na sumu 4,5 tis. eur s tým, že mechanizmus skončí v decembri 2014, prípadne skôr, ak sa vyplatí celkovo 5 tis. dotácií. Podpora funguje mechanizmom „kto skôr príde, dostane“. Okrem finančného stimulu poskytujú vodičom parkovanie zadarmo viaceré veľké mestá. Vláda vo Švédsku vo všeobecnosti očakáva, že v roku 2030 bude každé auto v krajine „nefosílne“.
  • Podpora v Nemecku sa zameriava na výskum a vývoj v rámci automobiliek. O priamych dotáciách pri kúpe elektrického vozidla sa neuvažuje. Cieľom je najmä podpora výskumu batériových technológií a posilňovanie exportných kapacít nemeckých výrobcov automobilov.

Spomedzi ostatných krajín podporujú e-mobilitu cielene napríklad Grécko (daňové úľavy, program pre nákup e-automobilov v štátnych inštitúciách), Rumunsko (formou šrotovného v objeme 880 eur pri vyradení auta staršieho ako 10 rokov), či Taliansko (formou 5 väčších regionálnych projektov).

Prezentácia odznela v rámci odborného podujatia E-MOBILITY FÓRUM 2012, ktoré sa uskutočnilo 18. apríla 2012 v rámci Bratislavského autosalónu. Hlavným organizátorom bola spoločnosť Východoslovenská energetika. Portál energia.sk bol mediálnym partnerom.

(c) energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.