Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
elektricka siet-Flickr
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Foto: Flickr.com/ A Guy With A Camera (licencia Creative Commons)
7. februára 2011 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

ČEZ Slovensko: Naši predajcovia musia nosiť visačky

Zástupcovia predajcu ČEZ Slovensko sú pri priamom (podomovom) predaji zreteľne označení identifikačnou kartou (visačkou na krku) a dodržiavajú pravidlá transparentného predaja, vyhlásila pre portál energia.sk Eva Nováková, hovorkyňa skupiny ČEZ. Reagovala tak na správu o podvodných podomových predajcoch elektrickej energie, ktorú minulý týždeň vydali spoločne tradičný dodávateľ ZSE a regulátor ÚRSO. 

Pokiaľ ide o ďalšieho známeho predajcu elektrickej energie, spoločnosť Magna E.A., tej sa problém podľa jej šéfa Martina Ondka týkať nemôže. Firma takúto formu získavania nových zákazníkov nepoužíva, odpovedal pre portál energia.sk.

Čo vytýka konkurentom ZSE

Tradičný regionálny dodávateľ elektrickej energie vytkol svojim konkurentom tri praktiky:

  • Podomoví predajcovia – obchodní zástupcovia alternatívnych dodávateľov vraj nepravdivo informujú o zániku ZSE alebo jej spojení s inou firmou.
  • Zatajujú ďalšie poplatky a sankcie.
  • Neúplne informujú o zľave z ceny – zatajujú, že nižšia cena alternatívnych dodávateľov sa týka iba jednej zložky integrovanej ceny – a to ceny za komoditu, nie ceny za distribučné služby.

ZSE vo všeobecnosti konkurencii vytkla, že zákazníkov v segmente domácností získava nekalým spôsobom – nepresným informovaním o možnostiach zľavy.

ČEZ: Poučili sme sa zo skúseností na českom trhu

Forma priameho predaja elektrickej energie, ktorú poskytuje spoločnosť ČEZ, prebieha  v prísne kontrolovanej forme, ubezpečila hovorkyňa ČEZ-u Eva Nováková a doplnila: „Máme totiž negatívne skúsenosti so správaním sa niektorých alternatívnych predajcov v ČR, takže sme si naozaj dali záležať na tom, aby kontakt zákazníka a predajcu prebiehal férovo.“

Pokiaľ ide o uzatvorenie zmluvy, zákazník na Slovensku podľa Novákovej presne vie, čo podpisuje. „Zmluva obsahuje všetky potrebné náležitosti a teda aj názov spoločnosti. Nemôže tak dôjsť k situácii, že si myslí, že podpisuje zmluvu s iným dodávateľom.“

Pochybní podomoví predajcovia chodili aj v minulom roku

Podobné prípady nekalých praktík predajcov elektriny zaznamenali v auguste minulého roka aj na východnom Slovensku. Východoslovenská energetika (VSE) v tom čase pripravovala v tejto súvislosti dokonca trestné oznámenia.

V tejto súvislosti sa portál energia.sk obrátil na VSE s otázkou, ako sa situácia z leta vyriešila, resp. či na východnom Slovensku problém stále pretrváva. Spoločnosť zatiaľ svoje stanovisko neposkytla.

Nekalo sa údajne predáva i plyn

Na podobný problém – nekalý podomový predaj zemného plynu – upozornila nedávno i spoločnosť Slovenský plynárenský priemysel – SPP: „Spoločnosť SPP plne rešpektuje aktivity ďalších hráčov na trhu, ale navádzanie zákazníkov na zmenu dodávateľa poskytovaním zavádzajúcich či nepravdivých informácií považujeme za neprijateľný spôsob konkurenčného boja,“ odkázal novým dodávateľom zemného plynu pre domácnosti spoločnosť SPP.

V tomto čase je jediným alternatívnym dodávateľom zemného plynu pre domácnosti spoločnosť ČEZ Slovensko. Hovorkyňa skupiny Eva Nováková aj v tomto, skoršom prípade uistila, že firma spravila všetko preto, aby podvody eliminovala: „Pri vstupe na trh sme urobili všetky opatrenia, aby sme podobné excesy v maximálnej miere vylúčili,“ uistila. Doplnila, že spoločnosť rozviaže spoluprácu so všetkými svojimi zástupcami, u ktorých sa preukáže získavanie nových zákazníkov nekalým alebo podvodným spôsobom.

Ako sa brániť?

Ak má domácnosť podozrenie, že uzatvorila nevýhodnú zmluvu o dodávkach zemného plynu alebo elektrickej energie, môže i bez udania dôvodu odstúpiť od zmluvy o zmene dodávateľa energie do 7 kalendárnych dní a to písomnou formou. Slovenská legislatíva dáva takúto možnosť v prípade, že sa zmluva uzatvorila podomovým predajom, tzn. v príbytku danej domácnosti.

V prípade akýchkoľvek otázok alebo overenia si informácií o podomovom predajcovi sa môže domácnosť obrátiť i na zákaznícke linky jednotlivých predajcov počas dňa od pondelka do piatka:

  • na spoločnosť SPP sa možno obrátiť telefónom na čísle 0850-111-363,
  • na spoločnosť ČEZ Slovensko na telefónnom čísle 0850-888-444,
  • na spoločnosť ZSE na telefónnom čísle 0850-111-555.

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.