Český prieskum: Väčšina zákazníkov zmenou dodávateľa energie neušetrí
Trh s energiami v Českej republike je plne liberalizovaný a počet zmien dodávateľov sa každým rokom zvyšuje. Výsledný efekt je však mnohokrát iný ako si zákazníci predstavovali a väčšina z nich na zmene dodávateľa prerobí. Ako sa ďalej uvádza v prieskume spoločnosti IBRS, ľudia nedostatočne študujú nové zmluvné podmienky, ktoré ich nakoniec nútia platiť viac než predpokladali.
Prieskum zistil, že hoci 94 % ľudí mení dodávateľa elektriny v snahe získať lepšiu cenu, štyri pätiny z nich nakoniec platia v priemere o 547 českých korún (22,43 eur) viac než u pôvodného dodávateľa. Navyše si výhodnosť novej ponuky nekontrolujú a viac než polovica ich ešte žije v domnienke, že ušetrili. Najviac podľa prieskumu „prerába“ odberateľ z Prahy.
„Keby si zákazníci overovali prichádzajúce vyúčtovanie a porovnali kalkuláciu s cenou u pôvodného dodávateľa, nebolo by 56 % z nich presvedčených, že ušetrili, “ uviedol Tomáš Horejsek z IBRS. Dôvodom prečo sa zákazníci podľa neho nepúšťajú do podrobnejšieho skúmania faktúr je tiež fakt, že tretina sa v zaslanom vyúčtovaní kvôli neprehľadnosti nevyzná.
Často diskutovanou položkou, o ktorej sa podľa prieskumu zákazníci dozvedajú až po podpise zmluvy, je aktivačný poplatok za podpis zmluvy. Tento poplatok platilo novému dodávateľovi 76 % opýtaných a jeho priemerná výška bola 735 českých korún (30,14 eur).
Kvantitatívny prieskum IBRS sa uskutočnil formou osobného rozhovoru na vzorke 80 respondentov, ktorí zmenili dodávateľa energie a zároveň im došlo už prvé vyúčtovanie po minimálne roku u nového dodávateľa. Respondenti boli ľudia zodpovední v domácnosti za voľbu dodávateľa energie.
Za prvý polrok 2011 zmenilo dodávateľa elektriny v Česku celkom 237.026 zákazníkov. Väčšina z nich sú domácnosti. Za celý minulý rok pristúpilo na zmenu dodávateľa elektriny bezmála 250.000 klientov.
Podobná situácia panuje na trhu so zemným plynom. Do konca júna zmenilo predajcu plynu v Česku 145.844 zákazníkov. Za celý minulý rok to bolo 84.392 klientov.
Odberatelia väčšinou odchádzajú od veľkých firiem ako ČEZ či pražská energetika k menším predajcom. Energetický regulačný úrad (ERÚ) tvrdí, rast počtu zmien dodávateľov je dôkazom, že v ČR funguje liberalizovaný trh s energiami. Zároveň ale varuje pred praktikami niektorých predajcov, ktorí ponúkajú energie po domácnostiach a často lákajú klientov na podpis zmluvy pochybnými obchodnými praktikami.
ČTK, energia