Český premiér: Vláda chce poznať hlavné exportné zámery silných podnikov
„Potom tu môže nastať synergia, ktorá pomôže hospodárskemu rastu a zamestnanosti,“ povedal ČTK premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) pri návšteve Škody Transportation a Doosan Škody Power, ktoré sú významnými exportérmi ČR. Vláda chce v nasledujúcich rokoch takéto podniky efektívnejšie podporovať.
„Výmena informácií bude medzi príslušnými ľuďmi na ministerstve priemyslu (MPO), agentúrami ako je CzechTrade, našimi zastúpeniami a ambasádormi. Jednoducho chceme, aby bol vytvorený funkčný systém, ktorý bude schopný analyzovať informácie a ponúkne konkrétnu pomoc exportérom,“ povedal. Podniky sa s premiérom dohodli, že „budú v informačnom kontakte“ a všetky aktivity bude mapovať predovšetkým MPO. Vláda chce tesne koordinovať všetky zahraničné aktivity, aby podporila exportérov v jednotlivých teritóriách.
„Konkrétna pomoc v určitých krajinách ponúknutá bola, ale vzhľadom k tomu, že ide o obchodné prípady vo fáze rokovania, tak nebudem hovoriť podrobnosti. Ide o Východ a boli to tri oblasti, kam chceme dodávať vlaky a metro,“ uviedol šéf rýdzo českej Škody Transportation Josef Bernard. Podľa ČTK ide o dve stredoázijské republiky a Ukrajinu. S premiérom dohodol konkrétne kroky spolupráce s vládou a ministerstvami. „Dúfam, že ich zúročíme v budúcnosti,“ dodal.
„V tomto roku veľa otvárame dvere do Číny,“ povedal Sobotka. V nasledujúcom roku sa chce sústrediť na Indiu a Južnú Ameriku.
Vláda chce výrazne pozitívne zmeny v proexportnej politike. „Aby sa lepšie koordinovala spolupráca ministerstiev a skončili byrokratické vojny. Bola podpísaná dohoda medzi MPO a ministerstvom zahraničia a pripravuje sa jednotné zákaznícke centrum pre exportérov,“ uviedol premiér.
Podľa námestníka MPO Vladimíra Bärtla bude „teraz systém štátnej podpory exportu prosperovať“. „Za štyri mesiace sa urobilo veľa. Prinavrátila sa manažérska zodpovednosť agentúram CzechInvest a CzechTrade, aby mohli priamo riadiť svoje zahraničné kancelárie a mať priamu spätnú väzbu. MPO zároveň vytvára jednotnú exportnú sieť,“ uviedol. Doteraz bolo podľa Vladimíra Bärtla pre firmy náročné identifikovať, kam majú so svojim požiadavkami ísť. Jednotné zákaznícke centrum, ktoré začne fungovať v septembri, bude pre všetky typy firiem, ktorým sa bude venovať konzultant. „Pri firmách ako Škoda Transportation môžeme na ich exportné zámery vytvárať projektové tímy podľa potrieb, tak aby mali asistenciu od námestníkov obidvoch ministerstiev, veľvyslancov, ekonomických diplomatov a podobne,“ uviedol námestník.
Sobotka sa tiež zaujímal o to, ako ovplyvniť vstup kórejského vlastníka Škoda Power, pretože ČR očakáva v nasledujúcich rokoch masívny príliv kórejských investícií. Doosan posilnil globálny charakter plzenskej firmy, ktorá rozšírila exportné možnosti, povedal.
ČTK, energia.sk