Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Bohuslav Sobotka - TASR
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Bohuslav Sobotka - Foto: TASR/Michal Svítok
26. januára 2017 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

Český premiér chce presunúť európske peniaze do elektromobility

„Váda by mala primárne pripraviť systémové nástroje, určite by mala ísť touto cestou,“ reagoval na otázku, či ministerstvá elektromobily používajú. Ako ďalej dodal, v Česku chýba predovšetkým sieť nabíjačiek.  

„Vláda sa musí postarať o to, aby bola infraštruktúra. Keď sa pozriete na hustotu nabíjacích staníc, tak to nie je dobrá situácia,“ konštatoval. V Prahe, kde je situácia lepšia, vidí Sobotka používanie elektromobilov zo strany vládnych úradov perspektívnejšie. Niektoré z nich už elektropohon používajú.

Prioritou boj proti smogu

Sobotka zdôraznil, že mestá by mali viac používať možnosti, ktoré im dáva zákon pre boj so smogom. Regulačné pravidlá ani nízkoemisné zóny zatiaľ neplatia nikde, uviedol s tým, že Praha už takúto zónu aspoň pripravuje. Podľa ministra životného prostredia Richarda Brabca je jeho úrad pripravený poskytnúť samosprávam odbornú pomoc, nástroje pre boj so smogom si ale musia vypracovať vo vlastnej réžii.

V Česku teraz jazdí okolo tisíc elektromobilov a zhruba 15.000 vozidiel s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG). Národný akčný plán čistej mobility, ktorý vlani prijala vláda, počíta s tým, že do roku 2025 bude v ČR 95.000 elektromobilov a áut na hybridný pohon. Prekážkou väčšieho rozšírenia elektrických áut je až trojnásobná cena v porovnaní s vozidlami so spaľovacím motorom. Vlani rtzort životného prostredia vypísalo dotačný program na nákup ekologických vozidiel za 100 miliónov korún (3,7 mil. eur).

Český minister dopravy Dan Ťok minulý týždeň uviedol, že jeho rezort chce v tomto roku vypísať dotačné tituly na výstavbu nabíjacích staníc pre elektromobily za takmer miliardu korún. Náklady na výstavbu sú u bežných nabíjacích staníc (22 kW) okolo 200 až 300 tisíc korún (7400 až 11100 eur), u rýchlonabíjacích staníc (do 50 kW)sa cena pohybuje okolo 1,5 až 2 milióny korún (55500 až 74000 eur).

Počet staníc pre elektromobily chce významne rozšíriť aj energetická spoločnosť ČEZ. Vani v novembri firma oznámila, že vďaka podpore Európskej komisie do roku 2018 postaví 42 nových rýchlonabíjacích staníc. Okrem ČEZ prevádzkujú nabíjačky v ČR aj  ďalší energetická giganti, napríklad Pražská energetika alebo E.ON.

V pláne centrálny register

Presný počet nabíjačiek pre elektromobily v ČR sa dnes nedá určiť, národná štatistika neexistuje. Profesionálnych staníc je podľa odhadu odborníkov viac než 100. Situácia by sa mala zlepšiť, v Snemovni mieri k záverečnému schvaľovaniu novela zákona upravujúca povinnosti prevádzkovateľov nabíjačiek. Počíta okrem iného s tým, že verejné nabíjačky budú v centrálnej evidencii, ktorú povedie ministerstvo priemyslu. Rezort zatiaľ vedie iba evidenciu klasických čerpacích staníc na benzín, naftu a plyn.

ČTK, energia.sk

Foto:TASR/Michal Svítok

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.