Česko: Vozidlá na CNG môžu od dnes parkovať v podzemných garážach
„Ľudia ocenia možnosť parkovania so svojimi CNG vozidlami vo všetkých garážach a veľké obchodné centrá, kam doteraz tieto vozidlá nesmeli, získajú ďalších zákazníkov,“ uviedla k zmene manažérka ČPU Markéta Schauhuberová.
Parkovania áut na CNG je ale podmienené súhlasom majiteľov garáží, ktoré musia spĺňať vyhláškou dané technické normy. Znamená to napríklad dostatočné odvetrávanie priestorov parkoviska a vybavenie detektormi úniku plynu. „Ak takéto zabezpečenie niektorá existujúca garáž doteraz nemá, toto vybavenie nebude stáť majiteľa viac než pár desiatok tisíc českých korún,“ dodala Schauhuberová.
Podľa ČPU v Česku na zemný plyn jazdí viac než 3.000 vozidiel a ich počet každoročne rastie o 20 až 25 %. K ďalšiemu rozvoju dopravy na CNG by podľa ČPU malo prispieť práve povolenie parkovať v garážach.
„V súčasnej dobe si môžete vybrať z ponuky viac než 30 druhov sériovo vyrábaných osobných a úžitkových CNG vozidiel. Podľa poslednej celosvetovej štatistiky jazdí už 13 miliónov CNG vozidiel,“ podotkla Schauhuberová.
Podľa Medzinárodnej asociácie vozidiel na zemný plyn (IANGV) sa vďaka rastúcemu záujmu o alternatívne palivá v priebehu nasledujúcich desiatich rokov na cestách objaví ďalších viac než 50 miliónov áut poháňaných stlačeným zemným plynom. Do roku 2020 by autá na zemný plyn mohli predstavovať zhruba 9 % všetkých vozidiel na svete.
CNG a Slovensko
Na Slovensku sa CNG využíva predovšetkým v autobusovej doprave. Verejní dopravcovia dnes prevádzkujú zhruba 330 autobusov na CNG. Dynamicky sa rozvíjajúcu skupinu predstavuje podnikateľský sektor. Podľa odhadov podnikatelia využívajú približne 400 vozidiel, z toho však zhruba 250 je vo vlastníctve spoločnosti Slovenský plynárenský priemysel (SPP).
Rozvoj CNG u nás závisí od infraštruktúry. Dnes je na Slovensku celkom 9 verejných plniacich staníc na stlačený zemný plyn. Sedem z nich prevádzkuje spoločnosť SPP. Nachádzajú sa v Bratislave, Nitre, Žiline, Novom Meste nad Váhom, Komárne, Košiciach a Michalovciach. Zvyšné dve patria do správy autobusového prepravcu SAD, konkrétne vo Zvolene a v Banskej Bystrici. „Komfort, ktorý by CNG potrebovalo, by sme videli, keby na Slovensku bolo minimálne 20 až 30 plniacich staníc,“ hovorí pre portál energia Ľubomír Blaško (SPP), vedúci útvaru predaja CNG.
Intenzívnejšie využívanie CNG podporuje aj Európska únia. V roku 2001 sa prijala Biela kniha o spoločnej politike v doprave. Jedným z cieľov je nahradiť do roku 2020 až 10 % spotreby tekutých fosílnych palív zemným plynom. Podľa odborníka by si Slovensko malo klásť reálnejšie ciele. „Reálny cieľ predstavuje 1 percento, čo je zhruba 23.000 vozidiel na CNG v roku 2020,“ uzavrel Blaško.
Energia, ČTK