Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
17. októbra 2015 Plyn a ropa od Energia.skTASR

Benzín a motorová nafta majú spoločný základ, ale rozdielne vlastnosti

Diesel a benzín majú veľa spoločného, ale sú medzi nimi aj podstatné rozdiely. Obe palivá sa získavajú z ropy v rafinériách a skladajú sa z viacerých rozdielnych druhov uhľovodíkov.

Benzín vzbĺkne, keď sa doň hodí horiaca zápalka, diesel na taký oheň nereaguje.

Naftový motor funguje na inom princípe ako benzínový „ottomotor“. V benzínovom motore sa rozprášené palivo vo valci vznieti iskrou zo zapaľovacej sviečky. Veľký tlak, ktorý pri zážihu vznikne, uvádza vozidlo do pohybu alebo ho v ňom udržuje. Benzínový motor sa nazýva aj „ottomotor“ na počesť jeho spoluvynálezcu Nicolausa Augusta Otta.

Diesel je samovznietivý, preto motory na jeho spaľovanie nemajú zapaľovacie sviečky. Vo valci dôjde k takému silnému stlačenie vzduchu, že jeho teplota dosiahne až 900 stupňov Celzia. Vtedy sa do tohto prostredia po kvapôčkach vstrekuje palivo. Vznieti sa v dôsledku vysokej teploty.

Účinnosť dieselového motora je vyššia, preto autá s ním majú nižšiu spotrebu paliva. Jeho výfukové plyny však obsahujú viacej škodlivín než z benzínových motorov v prípade, ak sa nezachytávajú skôr, ako sa dostanú výfukmi do ovzdušia.

Copyright © TASR 2015

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.