Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
alexander medvedev - TASR
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Alexander Medvedev - podpredseda riadiaceho výboru spoločnosti Gazprom a generálny riaditeľ spoločnosti Gazprom Export. Foto: TASR/AP Photo/Petr David Josek
10. októbra 2013 Plyn a ropa od Energia.skSITA

Alexander Medvedev: Je na politikoch, aby pre CNG vytvorili stabilný právny rámec

Medzi rokmi 2008 a 2012 vzrástlo využívanie zemného plynu v doprave po celom svete o 220 percent, v číslach to predstavuje nárast z 13,6 na 30,1 mld. m³ (bcm) ročne.

Medzinárodná energetická agentúra (IEA) nedávno predpovedala, že do roku 2018 by sa mohlo využitie zemného plynu v doprave na celom svete zvýšiť o takmer 10 %, na 50 bcm. Iné odhady hovoria, že v Európe by tento segment trhu mohol predstavovať nárast minimálne o ďalších 40 bcm do roku 2030, pričom vo svete by sa celkový objem plynu v doprave pohyboval medzi 200 až 400 bcm.

Ako generálny riaditeľ spoločnosti Gazprom Export nemôžem vo vývoji ignorovať tento významný trh. My v Gazprome sa sústredíme na to, aby sa plyn ako palivo dostal na úplne novú úroveň. Nedávno sme dosiahli počet 12 plniacich staníc na CNG (stlačený zemný plyn) v južnom Nemecku, s cieľom zvýšiť počet staníc do konca roka 2013 na 23. Aj v najbližších rokoch plánujeme ďalšie rozšírenie siete.

Vďaka zemnému plynu nie je doprava s nízkymi emisiami len víziou budúcnosti. Zemný plyn je dnes bežne dostupný: je spoľahlivý, bezpečný, cenovo dostupný a šetrný k životnému prostrediu. Vozidlá poháňané zemným plynom v porovnaní s vozidlami jazdiacimi na naftu znižujú emisie CO2 o 25 % a emisie N2O o 85 %, čo je oveľa významnejší skleníkový plyn. Na rozdiel od nafty a benzínu, zemný plyn znižuje produkciu sadze a oxidu uhoľnatého prakticky na nulu, čím dochádza k zlepšeniu kvality ovzdušia a minimalizácii vplyvu emisií z dopravy na naše zdravie.

Plyn je palivom, ktoré umožňuje podstatné zníženie produkcie emisií, zatiaľ čo spotrebitelia môžu ďalej jazdiť za menej peňazí. Za 10 eur ceny paliva môže zájsť auto jazdiace na CNG približne 220 km, v porovnaní so 164 km na naftu alebo len so 103 km na benzín.

Podľa European Gas Forum sa tak plynofikáciou dopravy v Európe môže v porovnaní s referenčným scenárom a bežnou obchodnou praxou do roku 2050 ušetriť 68 – 77 mld. eur. Súčasne platí, že najväčší potenciál generovať úspory má lodná a nákladná automobilová doprava. To nie je v čase krízy zanedbateľné!

Napriek tomu, robiť sa dá oveľa viac. Je potrebné, aby sme sa oboznamovali s výhodami zemného plynu spoločne. Napríklad politici by si mali uvedomiť, že investície do rozšírenia infraštruktúry distribúcie zemného plynu sú výhodnejšie ako technológie závislé na dotáciách. Je tiež v ich kompetencii, aby vytvorili predvídateľné právne prostredie, vyvážené zdanenie a spravodlivé kritériá, ktoré sa kladú na pohonné hmoty. To by pomohlo nájsť správnu cestu najmä pre investície, ktoré si odvetvie CNG žiada.

Iniciatíva Blue Corridor Rally ukázala, že doprava na CNG funguje už dnes. Zároveň dokazuje, že vďaka stlačenému zemnému plynu môžu spotrebitelia platiť menej a zároveň pomôcť životnému prostrediu. Rally tiež upozornila i na niektoré ďalšie výzvy: potrebu vytvoriť hustejšiu sieť plniacich staníc a nájsť kľúč k dostupnejším technológiám. A aby sa zabránilo diskusiám typu „čo bolo skôr, sliepka či vajce”, kráčať ruka v ruke by mala najmä práca dodávateľov plynu, výrobcov vozidiel a vnútroštátnych orgánov.

V tejto súvislosti vítam projekt balíka čistej energie pre dopravu, ktorý Európska komisia vydala v tomto roku. Spomínaný návrh stanovuje ciele EÚ na podporu áut s alternatívnymi palivami a príslušných čerpacích staníc. Medzi nimi balík podporuje aj CNG. Ide o dôležitý a nevyhnutný signál pre priemysel a jasný impulz pre rozvoj správnych trhových podmienok nielen pre stlačený zemný plyn CNG, ale aj skvapalnený LNG, aby sa v európskej doprave ujali.

V súčasnej dobe je na svete registrovaných približne 18 mil. vozidiel jazdiacich na zemný plyn. Do roku 2020 by ich malo byť až 50 mil. Napriek tomu, v Európe ich je dnes iba 1,5 mil., z toho na Slovensku ich jazdí takmer 1,3 tisíc.

EÚ vytvorila balík čistej energie pre dopravu. Je teraz na vládach, aby prevzali zodpovednosť a zabezpečili jeho implementáciu. My v Gazprome sme pripravení zapojiť sa do úsilia o ekologickejšiu a lacnejšiu dopravu.

O autorovi: Alexander Medvedev je podpredsedom riadiaceho výboru spoločnosti Gazprom a generálnym riaditeľom spoločnosti Gazprom Export.

(c) energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.