Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
12. septembra 2017 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

Šefčovič: Na jar 2018 chcem dodať všetko,čo ponúkam v rámci Energetickej únie

„Chcem sa zamerať na to, aby som najneskôr na jar 2018 dodal 100 percent toho, čo som sľúbil v rámci stratégie pre Energetickú úniu,“ uviedol Šefčovič pred odchodom do Štrasburgu.

Slovenský eurokomisár pripomenul, že v rámci širšieho legislatívneho balíka s názvom „čistá mobilita“ na jeseň tohto roku a začiatkom budúceho roka predstaví dva „podbalíčky“, čím by naplnil, svoje energetické ciele v oblasti európskej dopravy budúcnosti.Podľa jeho slov už v túto jeseň chce eurokomisia predstaviť nové štandardy pre emisie CO2 pre osobné autá a dodávky. Jeho snahou je „širšie poňať“ túto oblasť, lebo EÚ pozorne vníma dynamický vývoj u svojich globálnych konkurentov.

Americký Kongres už napríklad rokuje o autonómnych autách a Čína, najväčší trh s automobilmi na svete, zvažuje obmedzenia pre dieselové motory. Čo je však aj trend vo viacerých mestách EÚ, ktoré chcú vylúčiť dieselové autá z dopravy.

Šefčovič upozornil, že zámer obmedziť autá s vysokými emisiami je logický, lebo v EÚ každý rok predčasne zomiera okolo 400.000 ľudí na následky znečistenia ovzdušia.

„V Európskej komisii musíme urobiť maximum preto, aby sme vytvorili vhodný legislatívny rámec a motivovali európskych výrobcov, aby sa najlepšie autá na svete naďalej vyrábali v Európe,“ upozornil Šefčovič. To podľa neho znamená podporiť všetky formy čistej mobility, budovať infraštruktúru pre alternatívne vodíkové palivá a nabíjanie elektromobilov, „to, čo nám v Európe chýba“.

Do tejto legislatívnej skupiny spadá aj cieľ zmodernizovať verejné obstarávanie tak, aby sa podporovalo využívanie čistých technológií, čiže bezemisných alebo nízkoemisných áut.

Ďalšie zákonné návrhy z oblasti mobility chce Šefčovič zverejniť na jar 2018 a podľa jeho slov pôjde vôbec o prvý legislatívny návrh na zníženie emisií pre kamióny a autobusy. „Aj napriek tomu, že Európania boli vždy šampiónom čistých technológií, sme posledným kontinentom, ktorý nemá upravené štandardy pre tento typ dopravy,“ upozornil eurokomisár. A spresnil, že v tomto smere EÚ už predbehli Spojené štáty, ale aj Čína či Japonsko.

V neposlednom rade Šefčovič zdôraznil, že okrem prípravy nových legislatívnych súborov je tiež výsostne dôležité, aby sa všetky tie návrhy, ktoré eurokomisia doteraz v rámci Energetickej únie predložila, stali aj skutočnou legislatívou. Uviedol, že ešte počas tohto roku sa začnú „trialógy“, rokovania, medzi EK, Európskym parlamentom a Radou, aby bola reálna šanca tieto návrhy zaviesť do praxe v roku 2018. Rok 2019 bude podľa jeho slov poznačený prípravou eurovolieb a menšou šancou na prijímanie dôležitých legislatívnych opatrení.

Copyright © TASR 2017

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.