Energia - komplexne a vecne

Energetická mapa
energia IT v energetike Nafta má nový obchodný dispečing

Nafta má nový obchodný dispečing

24. máj 2012 | Spravodajstvo

Centrálny areál Gajary, NAFTA a.s. Foto archív NAFTA a.s.

Nafta a.s. uviedla do ostrej prevádzky nový softvér obchodného dispečingu yCapacity. Zákazníci majú možnosť pristupovať ku svojim obchodným informáciám online. Ako to vyzerá v praxi?

Nie luxus, nevyhnutnosť

Obchodovanie so skladovacími kapacitami podzemného zásobníka spoločnosti Nafta funguje inak ako v minulosti. Softvér obchodného dispečingu do jedinej obrazovky „upratal“ desiatky obchodných a kontrolných procesov. Väčšina z nich prebieha automaticky, takže dispečer urobí iba vizuálnu kontrolu správnosti. Ak na obrazovke svietia všetky potrebné zelené kontrolky, nemusí manuálne zasiahnuť, len odkliknúť súhlas. Zákazník, ako aj technický dispečing, dostanú správnu informáciu.

Obrázok: Dispečerská obrazovka yCapacity pre Nafta, a.s. (zdroj: YMS)

„Na jeseň 2011 Nafta slávnostne otvorila Centrálny areál Gajary, ktorý je súčasťou aktuálne najväčšieho projektu rozšírenia skladovacej kapacity zemného plynu na Slovensku. Nafta však rozvíja nielen kvantitu skladovania, ale aj kvalitu ponúkaných produktov. Reagovali sme na požiadavky našich klientov a podporili flexibilitu produktov novým komunikačným softvérom“, vysvetľuje Peter Kučera, riaditeľ úseku obchodu a marketingu spoločnosti Nafta.

Zmeny na trhu s plynom, najmä liberalizácia a nárast počtu a zložitostí európskych noriem totiž dispečerom prakticky znemožnili používať pôvodné postupy. Pri väčšom počte obchodov, zákazníkov, požiadaviek a regulatívov by vypĺňanie tabuliek a manuálna kontrola všetkých parametrov správnosti boli veľmi náročné. Dispečeri by boli preťažení, mohlo by sa zvýšiť riziko omylov a mohla by viaznuť komunikácia so zákazníkmi. Na trhu, kde konkurencia rastie, zákazníci sú sofistikovaní a znižovanie nákladov pri zachovaní ziskovosti je novou normou, si firmy niečo také dovoliť nemôžu.

Systémom k efektívnosti

Dispečeri majú v skutočnom čase prehľad o stavoch všetkých obchodov a systém neustálymi automatickými kontrolami zaisťuje súlad s obchodnými podmienkami. „Či obchod rešpektuje skutočný stav skladovacej kapacity, či sú dodržané parametre zmlúv jednotlivých zákazníkov, či je obchod realizovateľný z hľadiska sezónnych či technických požiadaviek, či prepravca plynu skutočne dodá toľko plynu koľko skladovacej kapacity si zákazník chce objednať", dopĺňa softvérový architekt Michal Vymazal.

Ide o zložitý proces s dvoma desiatkami rôznych kontrol, ktoré by inak museli vykonať dispečeri ručne – pre každý jeden obchod zvlášť. Dispečerov v systéme yCapacity pracuje súčasne niekoľko a všetci stále vidia len aktuálne čísla. „Ak v obchodnom procese nastane chyba, napríklad zákazník prekročí limit daný podmienkami jeho zmluvy, upozorní systém dispečera vizuálne", pokračuje Vymazal. A nielen to. Automaticky prepočíta vhodnú alternatívu s ohľadom na konkrétnu zmluvu i aktuálne skladovacie kapacity a dispečerovi ponúkne číslo. Vďaka okamžitým upozorneniam na odchýlky ako aj automatickému prepočtu na správny údaj dokážu dispečeri rýchlo obslúžiť veľké množstvo zákazníkov. Vedia flexibilne reagovať na rôzne požiadavky klientov, priebežne ich potvrdzovať, prípadne ponúkať alternatívne riešenia.

Obrázok: Podzemné zásobníky spoločnosti Nafta, a.s.

Bonusy pre zákazníka

„Zvýšila sa flexibilita, čo pre klienta znamená predovšetkým okamžitú odpoveď na každú žiadosť o obchod," hovorí o výhodách systému Marek Ivaňák, projektový manažér YMS. Systém totiž prvú viackrokovú kontrolu požadovanej nominácie plynu, vrátane notifikácie zákazníka, vykoná automaticky. Ak jeho nominácia nie je v súlade so stanoveným procesom, systém na to klienta upozorní.

Flexibilita znamená aj jednoduchšie spracúvanie dodatočných požiadaviek, tzv. renominácií. Systém renomináciu ihneď prepočíta a zapracuje. Klienti tiež získali online prístup k informáciám. Každý disponuje vlastným zákazníckym účtom, ktorý na konci plynárenského dňa udá sumár denného obchodovania a sleduje históriu obchodov. Klient môže preklikávať aj obchodné podmienky a informácie, ktoré legislatíva označuje ako verejné.

Nové príležitosti

Nový spôsob práce otvára ďalšie príležitosti, napríklad pri tvorbe produktov, v komunikácii s partnermi alebo pri spracúvaní ďalších špecificky plynárenských operácií. Nafta napríklad nedávno zaviedla tzv. DAY AHEAD, pomocou ktorého deň vopred zverejňuje stav obchodovateľných voľných skladovacích kapacít, ktoré klienti môžu získať v predstihu za zvýhodnené tarify.

(c) energia (text pripravený v odbornej spolupráci so spoločnosťou YMS)



Copyright © 2010-2014 energy online, a.s. | Design & Technology by MONOGRAM

Obsah tejto stránky je autorským dielom. Akékoľvek porušenie autorských práv zakladá občianskoprávnu a trestnoprávnu zodpovednosť protiprávne konajúcej osoby.

Používame spravodajstvo ČTK a TASR, ktorých obsah je chránený autorským právom. Všetky práva vyhradené.

Ochrana autorského práva.